De V12 in de 7-Serie E32 zorgde voor strijd bij BMW | Sjoerds Weetjes 353
Na de introductie van de tweede generatie BMW 7-Serie lanceerde de Duitse autobouwer het ultieme topmodel. Hij droeg de aanduiding 750i en beschikte over een 5,0 liter V12-motor. Maar weet je dat BMW helemaal geen V12-variant voor de e32 in de planning had staan?
Zoals je in Sjoerds Weetjes 352 hebt kunnen horen, ontwikkelde BMW voor de eerste generatie 7-Serie een V12-motor. Het blok was opgebouwd uit twee zescilindermotoren, die in de basis uit de 323i kwamen. De gietijzeren krachtbron haalde echter het productiestadium niet.
Voor de BMW 7-Serie E32 stond geen V12 gepland
Ondanks dat BMW de V12-motor aankondigde in een 7-Serie, verdween de motorisering van het toneel. Hoe anders verliep het met een V12-motor voor de tweede generatie 7-serie. De Duitsers planden voor de nieuwe limousine helemaal geen V12-krachtbron.
Waarom de eerste BMW 7-Serie geen V12 kreeg | Sjoerds Weetjes 352
Toch, als je de brochure van het intern e32 gedoopte topmodel erbij pakt, staat de motorversie er wel in. Deze 750i kwam er na een verhitte interne strijd. Hoe dat precies in elkaar steekt, legt Sjoerd je uit in aflevering 353 van Sjoerds Weetjes.
Hoe hield BMW de ontwikkeling van de V12 geheim?
Sjoerd geeft antwoorden op vragen als waarom er geen V12 op de agenda stond, waarom de V12 er uiteindelijk wel is gekomen, hoe BMW de ontwikkeling van de twaalfcilinder geheim hield en wie er verantwoordelijk voor het idee was.
Al vijfentwintig jaar in het bezit van huidige eigenaar
Hij verklapt meer over het ontstaan van het absolute topmodel van de BMW-familie. Dat doet Sjoerd aan de hand van een 750iL in een bijzondere configuratie. Het exemplaar is oorspronkelijk in Nederland geleverd en is reeds een kwarteeuw in het bezit van de huidige eigenaar.
De video met daarin de vierzits limousine in de hoofdrol maakt deel uit van een tweeluik over de prestigieuze krachtbron met twaalf cilinders. In aflevering 352 besprak Sjoerd reeds het oorspronkelijk idee van een V12-motor in een BMW 7-serie, in de e23 om precies te zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze grote Duitse SUV is nu een betaalbare occasion
-
Deze vreemde BMW 7-Serie bleef dertig jaar lang strikt geheim
-
Designer BMW: richtingaanwijzers op stuur? ‘Absoluut niet’
-
Designer BMW legt uit: betekent Neue Klasse einde 3- en 5-serie?
-
Te koop! Deze Alpina B12 is voor mannen met snor en gouden ketting
-
Onderzoek: ‘Bijna alle semi-autonome rijassistenten zijn ruk!’
-
Deze BMW M met V10 koop je voor het geld van een Golf
-
Waarom de BMW X2 een gedurfde keuze is
-
Met de caravan op vakantie? Overweeg dan deze occasion voor 20.000 euro
-
Ontwerpt BMW eindelijk een mooie auto, wordt-ie gecanceled
-
BMW neemt met 5-serie Touring (i5) afscheid van unieke feature
-
Deze betrouwbare Duitse occasion kost slechts 5.000 euro