De straatracer is terug: Dodge Viper ACR
Dodge wil maar wat graag potentiële Corvette Z06-kopers weglokken in de Chevrolet-showrooms en stuurt daarom de Viper American Club Racer (ACR) op oorlogspad. Jawel, de straatracer is terug van weggeweest.
Het recept van de Viper geniet inmiddels wereldwijd bekendheid. De fijnproevers weten dan ook direct dat onder de langgerekte motorkap van deze Viper ACR een moddervette V10-motor ligt. De tienpitter heeft een inhoud van 8,4 liter en levert 653 pk en 812 Nm trekkracht. Daarmee is de krachtbron niet anders dan een standaard Viper. Ook de zestraps handgeschakelde Tremec TR6060-transmissie bleef ongewijzigd. De verschillen zitten hem vooral in de remmerij, het toevoegen van extreem spoilerwerk en wijzigingen aan het onderstel.
“Bij 285 km/h genereert de achtervleugel bijna 1.000 kilo downforce.”
De meest belangrijke functievan het gewijzigde bumperwerk is het genereren van extra downforce. Neem de achtervleugel, die bij een snelheid van 285 km/h nagenoeg 1.000 kilo downforce creëert. En dat is veel, heel veel! Maar voordat je dit in de kroeg kan vertellen aan kameraden, dan is het noodzakelijk om het optionele Extreme Aero Package te bestellen, want alleen dan krijg je die extreem instelbare, brede en vooral hoge achtervleugel.
De dempers van de Viper ACR hebben verschillende standen, zodat je op het circuit kunt genieten van een hardere en dus meer ideale afstemming. De reminstallatie is afkomstig van Brembo. De koolstofvezelkeramische remschijven zijn niet alleen lichter, maar ook ongevoelig voor fading dat ontstaat door oververhitting van de remschijf. Niet eerder monteerde Dodge remschijven in dit formaat op een Viper. Voor hebben ze een diameter van 390 mm, achter 360 mm. Rollen doet de Viper ACR op Kumho Ecsta V720 performancebanden in de maat 295/25/R19 voor en 355/30/R19 achter.
Het interieur is nagenoeg gelijk gebleven, alleen heeft Dodge wel lichtgewicht vloermatten geplaatst. De productie van de Dodge Viper ACR start in het derde kwartaal van dit jaar in Detroit. De supercar wordt met de hand gebouwd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met Abarth 500e naar Frankrijk: ideale EV-trip met weinig range
-
Voor het bpm-bedrag van de nieuwe Volkswagen Golf, kocht je ooit bijna een nieuwe
-
Deze elektrische Polestar kan sneller laden dan jij kan tanken
-
Volkswagen maakt minder winst door EV’s, maar verdient geld aan dit Chinese merk
-
Dit kost de goedkoopste Alfa Romeo, de Junior, in Nederland
-
Cupra Leon en Formentor: nieuw design en meer elektrische range
-
Elektrische cabrio: dit kost de MG Cyberster (in Nederland)
-
Deze parkeerplaats is de duurste van Nederland en kost bizar veel
-
Verzekeraar verklaart Fisker Ocean total loss na simpel deukje
-
AliExpress-versie van de Tesla Cybertruck ziet er zo uit
-
Kia EV5 voor Nederland en foute busjes | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 2
-
Deze auto is een echte Transformer en kan van jou zijn