De straatracer is terug: Dodge Viper ACR
Dodge wil maar wat graag potentiële Corvette Z06-kopers weglokken in de Chevrolet-showrooms en stuurt daarom de Viper American Club Racer (ACR) op oorlogspad. Jawel, de straatracer is terug van weggeweest.
Het recept van de Viper geniet inmiddels wereldwijd bekendheid. De fijnproevers weten dan ook direct dat onder de langgerekte motorkap van deze Viper ACR een moddervette V10-motor ligt. De tienpitter heeft een inhoud van 8,4 liter en levert 653 pk en 812 Nm trekkracht. Daarmee is de krachtbron niet anders dan een standaard Viper. Ook de zestraps handgeschakelde Tremec TR6060-transmissie bleef ongewijzigd. De verschillen zitten hem vooral in de remmerij, het toevoegen van extreem spoilerwerk en wijzigingen aan het onderstel.
“Bij 285 km/h genereert de achtervleugel bijna 1.000 kilo downforce.”
De meest belangrijke functievan het gewijzigde bumperwerk is het genereren van extra downforce. Neem de achtervleugel, die bij een snelheid van 285 km/h nagenoeg 1.000 kilo downforce creëert. En dat is veel, heel veel! Maar voordat je dit in de kroeg kan vertellen aan kameraden, dan is het noodzakelijk om het optionele Extreme Aero Package te bestellen, want alleen dan krijg je die extreem instelbare, brede en vooral hoge achtervleugel.
De dempers van de Viper ACR hebben verschillende standen, zodat je op het circuit kunt genieten van een hardere en dus meer ideale afstemming. De reminstallatie is afkomstig van Brembo. De koolstofvezelkeramische remschijven zijn niet alleen lichter, maar ook ongevoelig voor fading dat ontstaat door oververhitting van de remschijf. Niet eerder monteerde Dodge remschijven in dit formaat op een Viper. Voor hebben ze een diameter van 390 mm, achter 360 mm. Rollen doet de Viper ACR op Kumho Ecsta V720 performancebanden in de maat 295/25/R19 voor en 355/30/R19 achter.
Het interieur is nagenoeg gelijk gebleven, alleen heeft Dodge wel lichtgewicht vloermatten geplaatst. De productie van de Dodge Viper ACR start in het derde kwartaal van dit jaar in Detroit. De supercar wordt met de hand gebouwd.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Citroën ë-C3 maakt het de Dacia Spring lastig
-
De elektrische Mercedes-Benz G-klasse heeft één groot probleem
-
MG gaat strijd aan met goedkoopste auto’s: dit kost de MG3 in Nederland