Martin Steijven: ‘Onze klanten zijn wel rijk, maar bijna nooit fout’
Wie in ons land een Aston Martin koopt, kan bijna niet om Martin Steijven heen. Hij is manager van distributiepunt Cito Motors in Eindhoven. Na bijna twee decennia stopt ‘the Dinosaur’, zoals ze de gepokt en gemazelde automan op de fabriek noemen.
Tussen alle Aston Martins en Rolls-Royces die in de showroom staan, valt één auto uit de toon. Het is een donkergrijze Bentley Mulsanne Speed. Maar negen maanden oud en met alle denkbare opties. Nieuw: 369.500 euro, nu een ton minder. Over afschrijving gesproken. Wie doet zoiets? Martin Steijven wordt er niet warm of koud van. Niet méér. Na twee decennia bivakkeren tussen de top van de Nederlandse autokopers is hij zo’n beetje alles gewend. “Ik weet niet of de eigenaar er niet tevreden mee was, maar dat hoeft helemaal niet. Waar het de meeste van onze klanten om gaat, is dat ze het mooiste en meest geweldige speeltje hebben. Komt er iets nieuwers, dan willen ze dat hebben en ruilen ze de vorige in. Die kerels moeten zichzelf toch ook wat gunnen? Vrouwen kunnen zich verliezen in kleren, sieraden, tassen… Maar wat hebben wij? Een klokje”, zegt Steijven, zijn Rolex om de pols dansend. “En een auto. Dat is het.”
”Wij verkopen auto’s die niemand nodig heeft”
Dat Martin Steijven in de auto’s eindigde, was allesbehalve vanzelfsprekend. Hij komt niet uit zo’n typische garagefamilie. Stond niet met zijn neus tegen raampjes van snelle wagens gedrukt om te kijken hoe hard die kon. En was ook geen jochie zoals hij ze nu zo vaak ziet. Knulletjes die timide om een folder komen vragen en die thuis als een kostbaar kleinood koesteren. Martin zat op de middelbare detailhandelschool. Waarom? Eigenlijk had hij zelf ook geen idee, maar dat de mooiste meisjes erheen gingen hielp. Onderdeel van de opleiding was een stagejaar. Steijven zag zich geen rookworsten verkopen in de Hema of sjaals aan de man brengen bij de Bijenkorf. Er was een list nodig. Die kwam in de vorm van een vacature bij de Opel-dealer.
Meer lezen over de klantenbenadering van Martin Steijven? Lees het complete artikel ‘De Rit: Martin Steijven’ (€). De laatste editie van Autovisie Magazine is te downloaden via de Autovisie magazine app of via de Android app (losse edities zijn gratis te downloaden voor abonnees).
Lees ook:
Ook interessant
-
Nieuwe Lamborghini Urus SE is even vergeten dat Porsche bestaat
-
Dit kan je aankomende zondag verwachten op Viva Italia
-
Schaamteloze Land Rover Defender-kloon voor spotprijs te koop
-
BMW i3, nieuwe Volkswagen en Hongqi voor Nederland | Beursverslag Beijing Auto Show Deel 1
-
Dacia Duster: een alleskunner of nu een simpele lifestyle-SUV?
-
Waarom Abarth vijf Alfa’s sloopt voor hun nieuwe model
-
Totale vernedering: Lucid Air Sapphire vs. Tesla Model S Plaid
-
Deze mooie Volkswagen-SUV ga je om simpele reden nooit zien
-
Snel maatregelen nodig om stroomuitval door EV’s te voorkomen
-
Spotgoedkope MG3 is mega ruim en heeft bijna 200 pk
-
Dit kost de Tesla Model 3 Performance in Nederland
-
Deze twee elektrische auto’s van Hongqi komen dit jaar naar Nederland