De Porsche GT3 R kost bijna zes ton
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2Fporsche-911-gt3-r-108-1659114037.jpeg)
Naast Ferrari introduceerde ook Porsche onlangs zijn nieuwe GT-racer. Het gaat om de fonkelnieuwe 911 GT3 R, gebaseerd op de 992 911 generatie.
De Porsche 911 GT3 R zal aan het publiek onthuld worden tijdens de 24 uur van Spa-Francorchamps die dit jaar plaatsvindt. De eerste race waar een GT3 R aan de start zal verschijnen wordt de 24 uur van Daytona in 2023, evenals de splinternieuwe Ferrari 296 GT3. Vanaf 2024 zal de GT3 R ook mogen deelnemen aan Le Mans.
De GT3 R is niet per se sneller dan zijn voorganger
Sebastian Golz, Porsche 911 GT3 R projectmanager, legt uit wat het verschil tussen de nieuweling en zijn voorganger is. “Onze taak was niet zo zeer om de auto nóg sneller te maken. De regels omtrent ‘balance of perfomance’ zouden dat voordeel snel te niet hebben gedaan. Het was zaak om onze klanten in staat te stellen langer te rijden. Dit is waarom we ons hebben gefocust op de rijeigenschappen van de GT3.”
“Dit valt te merken aan het bredere toerentalbereik van de nieuwe 4,2-liter motor in de Porsche GT3 R. Daarnaast is er meer stabiliteit en aerodynamica en minder druk op de achterste banden, waardoor ze in potentie langer meegaan”, aldus Golz.
Praktisch dezelfde motor
De krachtbron in de GT-racer van Porsche is de watergekoelde zescilinder. Vergeleken met de originele motor heeft deze variant een groter slagvolume. Dit neemt toe van 3,997 cc in het origineel tot 4,194 in de GT3 R.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2Fporsche-911-gt3-r-101-1659114035.jpeg)
De kersverse 4,2-liter grote motor is nu verantwoordelijk voor 565 pk aan vermogen. Porsche heeft bovendien het koppel en de vermogenscurve verbeterd over het hele toerenbereik.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2Fporsche-911-gt3-r-102-1659114038.jpeg)
De zescilinder van de Porsche heeft net als de straatversie geen turbo, wat ten goede komt van de grip en de remprestaties. De motor is echter wel 5,5 graden naar voren gekanteld om zo meer plek te creëren voor de diffuser.
De GT3 R heeft koolstofvezel carrosseriepanelen
De wielbasis van de Porsche GT3 R is met 4,8 centimeter verlengd ten opzichte van een reguliere 911. Het frame van aluminium-staal composiet is bijna compleet verhuld in koolstofvezel panelen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2Fporsche-911-gt3-r-104-1659114035.jpeg)
Aerodynamica speelt zoals gezegd een grote rol bij de nieuwe raceauto. De gigantische spoiler achterop de Porsche leidt de lucht eronderdoor wat leidt tot meer aerodynamische efficiëntie.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F08%2Fporsche-911-gt3-r-112-1659114040.jpeg)
De Porsche 911 GT3 RS kan van jou zijn, mits je bereidt bent het astronomische bedrag van 567.000 euro neer te leggen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom de Porsche 911 Sport Classic in Amerika 250.000 euro (!) duurder is
-
Van afgekeurd tot prestigieus project, Porsche 911 Speedster | Sjoerds Weetjes 332
-
Porsche toont nieuwe versie van legendarische 356
-
Porsche-baas: ‘We overwegen meer jaren 70/80 en offroad 911’s’
-
Hier wordt al synthetische brandstof gemaakt en getankt
-
Waarom ook Audi niet meer in zelfrijdende auto’s gelooft
-
Make green great again! Een groene Porsche met groen leer kan heel goed
-
De Porsche 996 bewijst dat Porsche-puristen zeurpieten zijn
-
De Porsche 911 Dakar is zó cool dat hij nog Rothmans-sigaretten rookt
-
Dealers kregen spijt over Porsche 911 Turbo S Exclusive Series | Sjoerds Weetjes
-
De nieuwe Porsche 911 Dakar kan iets volkomen nutteloos
-
Hoeveel Porsche Taycans zijn er tot nu toe geproduceerd?