De Pontiac die Porsche versloeg

In elk nummer van Autovisie blikken we terug op onze historie, en kijken we naar modellen die in het verleden op onze cover stonden. Deze keer een opmerkelijk verhaal rond de Pontiac Firebird die als covermodel in de spotlights staat.

Muscle car

De Firebird was een model dat een roerig leven had in een bewogen tijdperk. Een naar aartsrivaal Ford overgelopen directeur en fikse opstartproblemen bij de productie zorgen ervoor dat de introductie van de tweede generatie Pontiac Firebird (en tweelingbroer Chevrolet Camaro) nogal wat voeten in de aarde heeft. Maar het eindresultaat is verrassend geslaagd: er staat een onvervalste muscle car, elegant in de basisversie en intimiderend in de sportieve uitvoeringen.

Van coke-bottle naar fastback

Technisch wordt voortgeborduurd op het platform van de uitgaande generatie, maar het koetswerk is totaal nieuw. De coke bottle is veranderd in een fastback. De portieren van de Firebird zijn enorm breed voor een betere toegang naar de achterbank, waar je zowaar ook echt kunt zitten. Zijruiten achterin ontbreken, met opvallend brede B-stijlen als gevolg.

Firebird covermodel
De vormgeving veranderde van coke-bottle in fastback.

Wint duel van huilende Porsche-piloot

Motorisch is er in eerste instantie keuze uit een 6,6-liter V8 in diverse sterktes, een 7,5-liter volgt snel. Tijdens een eerste rij-indruk met topversie Trans Am is Autovisie danig onder de indruk van het prestatiepotentieel en weggedrag; ‘De Firebird bewijst in een lange bocht zijn wegliggingskwaliteiten door er als een plank op topsnelheid door te jagen, terwijl een Porsche-eigenaar de competitie opgeeft en wenend de vluchtstrook instuurt om van zijn verslagenheid te bekomen.’ Remmen en verbruik krijgen echter een forse onvoldoende.

Firebrid test
De test waarin de Firebrid een Porsche-rijder ‘wenend’ achter zich liet – Klik voor volledig formaat.

Ster in Smokey and the Bandit

De jaren ’70 staan niet bekend als de meest smaakvolle periode van de vorige eeuw en de Firebird II krijgt tijdens zijn lange bestaan diverse updates te verwerken die niet ieders smaak zijn. Impact-bumpers, een vergrote achter-ruit en puntig front met rechthoekige koplampen maken het basisontwerp er niet direct mooier op. Ook wordt na de oliecrisis het vermogen steeds verder teruggeschroefd. Wel wordt een zwarte Trans Am van modeljaar 1977 met gouden vuurvogel op de motorkap onsterfelijk door de film Smokey and the Bandit. In 1982 volgt de derde generatie, en ook deze brengt weer een iconische zwarte filmauto voort. De Firebird houdt het vol tot 2002, op min of meer hetzelfde platform sinds 1967, en verdwijnt zonder opvolging. In 2009 wordt het merk Pontiac door GM bij het grofvuil gezet.

Firebird folder

 

Aanbod en prijzen

Als je in de markt bent voor een Firebird II, hoef je de landsgrenzen niet over, tenzij je zoekt naar net die ene specifieke kleur of uitvoering. Via de bekende zoekmachines vinden we drie fraaie vroege exemplaren, een gouden Esprit en een bruine Formula, beiden rond 35.000 euro. Voor een donkergroene Trans Am wordt maar liefst 65.000 euro gevraagd. Latere versies tot 1982 staan er genoeg. Er is voor elke smaak wat wils, waarbij opknappers net boven de 10 mile zitten en topexemplaren rond de 35.000. De onderdelenvoorziening levert weinig problemen op.

Pontiac Firebird Trans Am

  • bouwjaar 1971
  • nieuwprijs (1971) ca. fl. 38.000,–
  • gemaakt van/tot1970-1982
  • topsnelheid 193 km/h
  • acceler. 0-100 6,1 s
  • gem. verbruik1 op 4,3
  • motorV8, 7469 cm3
  • max. vermogen309 pk/4400 min-1
  • max. koppel556 Nm/3200 min-1
  • transmissie4-traps handgesch.,