De ideale garage van Sjoerd van Bilsen
Jawel, de sigarenboer kijkt me lachend aan en zegt dat er op het formulier een prijs van 25 mille is gevallen. Niet de hoofdprijs voor een superieure Ferrari F40 of geweldenaar als een McLaren, maar voor nieuwsgoeroe Sjoerd van Bilsen een aardig prijsje om een gave tweede auto te kopen.
Donkervoort S8
Wat koop je voor maximaal 25 mille? Jarenlang droomde ik van een Donkervoort S8, een blauwe met lange spatborden en een Ford-motor van iets meer dan 100 pk. De lage zitpositie, de krappe stoeltjes (waar ik als vijftienjarige wél inpaste) en het ’oorstrelende’ motorgeluid wisten mijn hart te veroveren. Jarenlang bladerde ik door de eenvoudige vouwfolder van Donkervoort om weer weg te dromen. Voor de S8 heb ik absoluut een zwak. Het was dat type dat bijna vijfentwintig jaar terug het Donkervoort-virus deed overslaan. Het bewuste exemplaar waarin ik in 1991 mocht meerijden stond geruime tijd te koop. Kosten? Iets meer dan twintig mille.
Mini Cooper S John Cooper Works GP kit
Ik had de eer om de persintroductie van de Mini Cooper S John Cooper Works GP kit op het Adria-circuit ter hoogte van het Italiaanse Bologna te doen. Privé reed ik een Cooper S Works met 200 pk, maar die zonovergoten dag op het bloedhete circuit is me altijd bijgebleven. Als de mogelijkheid er was, zat ik achter het stuurwiel en reed ik een nieuw rondje op het kleine bochtige circuitje. Wat een heerlijk scheurijzer met prettige besturing, strakke wegligging en opzwepend motorgeluid. Destijds veel te prijzig en als je nu rationeel de vraagprijzen bekijkt, is hij dat tweedehands nog steeds. Maar ik vind dat hij elke eurocent waard is. Ik zou hem koesteren.
Mini Van
Hij beviel me absoluut niet. Ik zat er vreemd in en voelde me daardoor niet prettig achter het stuur. Toch heb ik een voorliefde voor de originele Mini, zowel het hatchbackje als voor het stationcarretje. Ik mocht ooit enkele dagen met één van de laatste Mini’s uit het Rover-tijdperk doorbrengen. Ik was dolblij hem weer in te leveren. Toch zou ik er een overwegen om te kopen. De aaibaarheidsfactor is blijkbaar groter dan de slechte rij-ervaring destijds. Jammer genoeg zijn ze vandaag de dag erg prijzig.
Lees ook:
Ook interessant
-
BMW E15? Deze creatie wil je hebben in je mancave
-
Chrysler zet elektrische cross-over in de ijskast. Is dit het einde?
-
Video: monteur crasht prijzige Ferrari F40 tijdens testrit
-
Opnieuw Toyota’s het populairst onder criminelen: dit is waarom
-
Snik! De 634 pk sterke B8 GT zal de allerlaatste échte Alpina zijn
-
Volkswagen ID.7 haalt 941 kilometer range, maar daar heeft niemand wat aan
-
Chinees? Welnee, de betaalbaarste Polestar komt gewoon uit Europa
-
Hè hè! Toyota heeft eindelijk door dat bZ4X een slechte naam is
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 5)
-
De beste 9 Europese SUV’s: stijl, prestaties en veelzijdigheid
-
Deze Volkswagen had eigenlijk een Cupra willen zijn
-
Deze auto’s komen in 2025 nieuw op de markt (deel 4)