Audi S8 V10: Lamborghini in driedelig grijs
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FIMG_0388.jpg)
Waarom de Audi S8 zo’n opengesperde muil heeft? Simpel! Omdat hij het grootste en belangrijkste deel van een Lamborghini Gallardo heeft ingeslikt: zijn schreeuwende, krijsende, stampende 5,2 liter V10.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FIMG_0344.jpg)
Is dat een feest? Ja en nee. De Lambo-tiencilinder is weliswaar teruggetuned van 500 pk naar 450 pk, maar heeft nog steeds genoeg spierballen om de bijna twee ton wegende S8 in 5,1 seconden van 0 naar 100 km/h te slingeren en door naar een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/h. De krachtbron wil daarbij wel graag op toeren gehouden worden, want zijn maximale vermogen komt pas vrij bij 7.000 tpm.
“De V10 klinkt diep en melodisch, alsof hij op stukjes Plácido Domingo loopt”
Geen straf natuurlijk, want in de Lamborghini Gallardo staat die hoogtoerige natuur garant voor een huil waarvan je haren overeind gaan staan. De V10 klinkt diep en melodisch, alsof hij niet op Euro 98 loopt, maar op stukjes Plácido Domingo, José Carreras en Luciano Pavarotti. In de Audi daarentegen wordt hun lied gedempt door een flink pak geluidsisolatie, want de S8 moet bovenal functioneren als stille en comfortabele zakensedan.
En dat is tot op zekere hoogte jammer, want wil je wat van de tiencilinder horen, dan moet er toch echt een raampje open. Echter, voor sommige mensen zal de relatieve ingetogenheid van de Audi juist een unique selling point zijn. Kijk maar eens naar de S8. Zeker in het zwart of het zilvergrijs is het de ultieme Q-car, want eigenlijk verraden alleen de vier uitlaatpijpen en de V10-logo’s op de flanken zijn potentieel. En zijn dorst.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FIMG_0371.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FIMG_0357.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FIMG_0385.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FIMG_0371.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FIMG_0357.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FIMG_0385.jpg)
Want met een theoretisch verbruik van 1 op 7,5 ga je in de echte wereld al snel richting de 1 op 5 of slechter. Geen wonder dus dat Audi in de nieuwste generatie S8 heeft gekozen voor downsizing naar een V8 met twee turbo’s (520 pk, 4,2 seconden van 0 – 100 km/h). Een beslissing die ervoor heeft gezorgd dat deze tweede incarnatie – intern aangeduid als Typ D3/4E – een echte ‘laatste der Mohikanen’-zweem over zich heeft.
“Voor wie er de euro’s voor heeft, is de Audi een heerlijke gentleman’s express”
In het binnenste van deze S8 – die voor 29.950 euro te koop staat bij Van Leeuwen Auto’s in Kesteren – verraadt weinig zijn leeftijd. Alles ademt de kenmerkende Audi-kwaliteit uit en oogt na zeven jaar en 150.000 kilometer nog steeds bij de tijd. Alles behalve het navigatiesysteem dan, want niets verouderd zo snel als digitale technologie. De resolutie van het schermpje is laag en alles reageert op commando’s met een traagheid die we niet meer gewend zijn.
Het mag geen naam hebben. De Audi S8 is een fantastische vierwieler: snel, stijlvol en nog zakelijk verantwoord ook. Met zo’n schreeuwerige BMW M5 E60 kun je immers niet komen voorrijden bij een klant. Goed, het vliegensvlugge vlaggenschip uit Ingolstadt is verre van goedkoop en zijn V10 is een gigantische geldput, maar voor wie er de euro’s voor heeft, is de Audi een heerlijke gentleman’s express.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FIMG_0375.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FIMG_0352a-e1429440458488.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FIMG_0365.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FIMG_0375.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FIMG_0352a-e1429440458488.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F04%2FIMG_0365.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Deze bizarre GMC Hummer EV kan je gewoon in Nederland kopen
-
Positieve trend in verkoop occasions
-
Waarom je nu niet de handrem van je auto moet gebruiken
-
Chinese Cybertruck-concurrent wordt klaargestoomd voor Europa
-
Op zoek naar Aliens in Area 51 met een Hyundai Santa Cruz
-
Waarom ons nieuwsbericht over de Toyota Sport Crossover zo kort is
-
De goedkoopste elektrische auto van Toyota komt in 2024
-
Covermodel: Triumph Dolomite – Achterwaartse vooruitgang
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mercedes EQE
-
Ruzie met de buren? Dan is deze Hummer de ideale auto voor jou
-
Verkoopcijfers 2023 – Dit merk verkocht in Nederland 13.000 procent meer auto’s
-
Met deze auto wordt Alpine weer belangrijk op het circuit