De eerste online bestelde Volvo’s C40 staat klaar voor uitlevering
Met de productiestart van de C40 heeft Volvo zijn tweede elektromodel in het programma. Net als de elektrische XC40, zoals die nu een jaar leverbaar is, bouwt Volvo de nieuwkomer in het Belgische Gent.
11 punten die je (niet) moet weten over de Volvo C40 – Sjoerds Weetjes 249
Om de bouw van de elektrisch aangedreven modellen mogelijk te maken heeft Volvo in de afgelopen jaren de fabriek in Gent aangepast. Met de integratie van de C40 op de productielijn was dan ook al rekening gehouden. Volvo liet begin dit jaar al weten dat de faciliteit in België er een extra elektromodel bij zou krijgen. Hoewel de fabrikant op dat moment nog niets over de auto an sich los wilde laten, liet Autovisie direct weten dat het om de C40 ging. In België bouwt Volvo momenteel de twee 40-modellen. De fabrikant zal er ook een 60-uitvoering onderbrengen, om zo in Zweden productiecapaciteit vrij te maken voor de fonkelnieuwe XC90. Laatstgenoemde is het volgende elektromodel van Volvo. Hij komt volgend jaar en zal in zowel Amerika als Zweden van de band rollen.
Productiecapaciteit
Volvo Gent vormt al jaren de geboortegrond van de compacte modellen van het Zweedse merk. Sinds 2017 rolt er de XC40 van de band. De laatste generatie V40 zag er ook het levenslicht, net als de tweede generatie S40 en de V50. Bijvoorbeeld de C30 en de 850 hebben ook Belgische roots. Bij Volvo Gent werken momenteel 6.000 mensen. Het was de bedoeling om ook producten van Volvo’s zustermerken in België te maken, maar die plannen staan momenteel op een laag pitje. De Zweden zeggen dat ze zelf alle capaciteit nodig hebben. Op dit moment beschikt de fabriek over een productieruimte van 135.000 elektro-auto’s op jaarbasis. De fabrikant gaat ervan uit dat meer dan de helft van alle in België te bouwen Volvo’s in 2022 zijn voorzien van een elektrische aandrijflijn. Volvo introduceert sowieso vanaf 2025 alleen nog elektro-auto’s. Vanaf 2030 zal het gehele programma louter uit elektrische auto’s bestaan.
Verschillen met XC40
De elektrische aandrijflijn van de C40 bestaat uit twee elektromotoren, verdeeld over de voor- en achteras. De krachtbronnen krijgen hun energie uit een accupakket met een capaciteit van 78 kWh. De aandrijflijn is identiek aan de XC40, waarmee hij alle techniek deelt. De twee -de C40 en XC40- zijn ook verder gelijk, al krijgt de SUV het front van de SUV Coupé pas bij de facelift, die voor 2022 staat gepland. Onderscheidend is en blijft de daklijn. Vanaf de B-stijl loopt het dak met transparant paneel sterker af, waardoor de C40 over een coupé-achtige daklijn beschikt.
Online te bestellen
De C40 verschijnt weliswaar bij de dealer in de showroom, het bestellen van de elektro-auto geschiedt geheel online. Het is de eerste keer dat Volvo een model louter via onlineverkoop aanbiedt. In de toekomst wil het merk alle modellen digitaal verkopen. Voor de aflevering, garantieclaims en onderhoud komt de dealer vervolgens weer in beeld. De Volvo-verkoper kan uiteraard de klant bijstaan in het aankoopproces en de daadwerkelijke bestelling.
Lees ook:
Ook interessant
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland