De bouw van de Lotus Eletre kan van start gaan
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2F09_Lotus_Eletre_Yellow_Studio_Front.jpg)
Mogelijk heeft het nieuws Hethel nog niet bereikt, want de fabrikant zelf maakt er nog geen melding van. Kranten in het Chinese Wuhan berichten over de voltooiing van Lotus’ volledig nieuwe productiefaciliteit. Dat betekent dat de eerste elektrisch aangedreven seriemodellen van het Engelse merk in productie kunnen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2F02_Lotus_Eletre_Yellow_Studio_R34.jpg)
Liefst 1,2 miljard euro kost de fabriek in Wuhan. Een investering die voor de lange termijn is gedaan. Er zullen in de komende jaren drie modellen het levenslicht zien, die tezamen voor een productievolume van om en nabij de 90.000 eenheden moeten zorgen. De fabrikant ziet de toekomst echter rooskleuriger in, want de capaciteit van de fabriek bedraagt liefst 150.000 stuks op jaarbasis.
Toekomstplannen
Uit de fabriek komt als eerste de fonkelnieuwe Eletre te rollen. Met deze crossover stapt Lotus in het segment van de sportieve luxury SUV’s, waarin momenteel nog nauwelijks spelers zijn te vinden. De klasse bevat meer modellen met een verbrandingsmotor, zoals de Aston Martin DBX, Porsche Cayenne en Maserati Levante. Genoemde modellen krijgen allemaal een elektrisch aangedreven opvolger, al duurt dat nog enige tijd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F03%2F04_Lotus_Eletre_Yellow_Studio_Profile.jpg)
Bij de Eletre, waarover je in deze video het complete verhaal hoort, blijft het niet als het om elektrisch aangedreven modellen gaat. Ook niet als het om Lotus-modellen uit China gaat. Lotus plant op de aluminium architectuur van de Eletre een sportsedan en een kleinere SUV. Die twee additionele modellen komen na elkaar. De interne typenamen geven aan in welke volgorde ze verschijnen. De sportsedan draagt de werktitel Type 133 (de Eletre heet Type 132) en de kleine SUV heet 134. Laatstgenoemde valt in het D-segment, de andere twee in het E-segment.
Officieel beklonken
De eerste Eletre zal begin 2023 deze kant opkomen. In datzelfde jaar volgt de sportsedan al. Op de kleinere SUV, de Type 134, is het wachten tot 2024. Daarna brengt Lotus zijn eerste seriemodel van een elektrisch aangedreven sportwagen uit. Deze intern Type 135 gedoopte versie, die ook als Esprit te boek staat, moet voortkomen uit een samenwerkingsverband met Alpine, al is die relatie nog niet officieel beklonken. De bouw van die elektro-Lotus staat voor de Engelse fabriek gepland, waar de Engelsen de kersverse Emira sinds kort vervaardigen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dacia kondigt volledig nieuw model aan: dit is wanneer-ie komt
-
Deze legendarische Mercedes-Benz krijgt een ‘baby-versie’
-
Met deze tactiek wil Citroën héél veel elektrische auto’s verkopen
-
Dit is hoe bizar veel Bentley en Lamborghini per auto verdienen
-
Deze compacte elektrische auto’s kun je binnenkort verwachten
-
Je raadt nooit waarom Bob Marley in een BMW reed
-
Te koop – Alpine A110 met een wel héél bijzonder accessoire
-
Er is maar één echte crossover! En dat is de Mega Track
-
Occasions: 3 grote zakensedans voor minder dan 20.000 euro
-
Onderzoek: deze generaties sleutelen het liefst zelf aan de auto
-
Volkswagen ID.1 gaat de strijd aan met de Dacia Spring
-
Deze elektrische Volkswagen heeft tot 450 km bereik voor nog geen 25.000 euro