De 1108 pk sterke Porsche Taycan Turbo GT breekt zo je nek
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2F1_Taycan_Turbo_GT_with_WP_Driving.jpg)
Mensen met zwakke nekspieren: pas op! De 1108 pk sterke Porsche Taycan Turbo GT gaat zo snel naar 100 km/h, dat je oprecht moet vrezen voor een whiplash.
De Taycan Turbo GT is de krachtigste productieauto die Porsche ooit heeft gebouwd. Hij heeft gewoonlijk een vermogen van 789 pk, maar dat wordt maximaal 1108 pk bij het gebruik van Launch Control.
Porsche Taycan Turbo GT Weissach
Porsche geeft voor de Taycan Turbo GT een 0-100 km/h-tijd van 2,3 seconden op. Kan dat nog sneller? Jazeker, als je de Porsche Taycan Turbo GT met het Weissach-pakket bestelt.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2FShade_Green_Taycan_Turbo_GT_A1_05967_001.jpg)
Die heeft geen tweede zitrij, minder geluidsisolatie en maar één laadpoort, die ook niet meer elektrisch is te bedienen. Daardoor is de Weissach ongeveer 70 kilo lichter dan de Turbo GT, die al 75 kilo minder weegt dan de Turbo S.
Het scheelt 0,1 seconde op de standaardsprint, wat de Weissach een tijd van 2,2 seconden oplevert. Hij gaat zelfs in 6,4 seconden (!) naar 200 km/h en zijn topsnelheid bedraagt 305 km/h.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2FSky_Purple_Metallic_Taycan_Turbo_GT_A1_03816_056.jpg)
Ook is de Weissach aerodynamisch geoptimaliseerd met een vaste achterspoiler, die maximaal 220 kilo aan downforce genereert, en allerlei extra elementen onder de bodem.
Actieradius van 555 kilometer
Beide versies van de Taycan Turbo GT hebben 1340 Nm koppel en een actieradius van maximaal 555 kilometer. Standaard is een actief onderstel.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F03%2FShade_Green_Taycan_Turbo_GT_A1_05322_002.jpg)
Achter de 21-inch wielen van de Turbo GT schuilen koolstofkeramische remmen. Als bestuurder zit je op lichtgewicht kuipstoelen. In Nederland kost de Taycan Turbo GT 249.900 euro.
Ronderecord op Laguna Seca
Overigens is Porsche er gelijk het circuit mee op gegaan. De Weissach heeft op Laguna Seca een elektrisch record van 1:27,87 minuut gereden. Iets eerder kwam de Turbo GT al in Duitsland in actie.
Hij zette een nieuw klasserecord op de Nordschleife van 7:07,55 minuten. Daarmee was de Taycan Turbo GT maar liefst 26 seconden sneller dan de Turbo S, die in 2022 een tijd neerzette.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met deze Le Mans-racer van Porsche kun je gewoon naar je werk
-
Waarom Porsche 911 GT3 R Rennsport volstrekt nutteloos is | Sjoerds Weetjes 454
-
BMW M5 en Porsche Panamera Turbo botsen
-
Machine maakt van lucht benzine: voormalig Porsche-topman verrast
-
BMW M5 vs. Porsche Panamera: wat is écht de beste?
-
Waarom we denken dat de Porsche 911 ‘Flachbau’ terugkomt
-
Gecrashte Porsche 959 moet alsnog 1,5 miljoen euro opbrengen
-
De Porsche 911 Carrera S Cabriolet rijdt de sterren van de hemel
-
Waarom je een VR-bril op moet om nieuwe Porsche te configureren
-
Porsche Taycan kost nu nog maar een derde van nieuwprijs
-
Porsche WEC: Make Germany Great Again
-
Voor 17.500 euro extra is je Porsche-droom compleet