De 1108 pk sterke Porsche Taycan Turbo GT breekt zo je nek
Mensen met zwakke nekspieren: pas op! De 1108 pk sterke Porsche Taycan Turbo GT gaat zo snel naar 100 km/h, dat je oprecht moet vrezen voor een whiplash.
De Taycan Turbo GT is de krachtigste productieauto die Porsche ooit heeft gebouwd. Hij heeft gewoonlijk een vermogen van 789 pk, maar dat wordt maximaal 1108 pk bij het gebruik van Launch Control.
Porsche Taycan Turbo GT Weissach
Porsche geeft voor de Taycan Turbo GT een 0-100 km/h-tijd van 2,3 seconden op. Kan dat nog sneller? Jazeker, als je de Porsche Taycan Turbo GT met het Weissach-pakket bestelt.
Die heeft geen tweede zitrij, minder geluidsisolatie en maar één laadpoort, die ook niet meer elektrisch is te bedienen. Daardoor is de Weissach ongeveer 70 kilo lichter dan de Turbo GT, die al 75 kilo minder weegt dan de Turbo S.
Het scheelt 0,1 seconde op de standaardsprint, wat de Weissach een tijd van 2,2 seconden oplevert. Hij gaat zelfs in 6,4 seconden (!) naar 200 km/h en zijn topsnelheid bedraagt 305 km/h.
Ook is de Weissach aerodynamisch geoptimaliseerd met een vaste achterspoiler, die maximaal 220 kilo aan downforce genereert, en allerlei extra elementen onder de bodem.
Actieradius van 555 kilometer
Beide versies van de Taycan Turbo GT hebben 1340 Nm koppel en een actieradius van maximaal 555 kilometer. Standaard is een actief onderstel.
Achter de 21-inch wielen van de Turbo GT schuilen koolstofkeramische remmen. Als bestuurder zit je op lichtgewicht kuipstoelen. In Nederland kost de Taycan Turbo GT 249.900 euro.
Ronderecord op Laguna Seca
Overigens is Porsche er gelijk het circuit mee op gegaan. De Weissach heeft op Laguna Seca een elektrisch record van 1:27,87 minuut gereden. Iets eerder kwam de Turbo GT al in Duitsland in actie.
Hij zette een nieuw klasserecord op de Nordschleife van 7:07,55 minuten. Daarmee was de Taycan Turbo GT maar liefst 26 seconden sneller dan de Turbo S, die in 2022 een tijd neerzette.
Lees ook:
Ook interessant
-
Op zoek naar snelle kilometervreter? Check deze vijf occasions
-
Porsche komt terug op EV-doel: ‘Onze klanten willen brandstofmotor’
-
Daar is-ie dan! Xiaomi’s ‘betaalbare’ Porsche-killer gaat in productie
-
Officieel! Over twee jaar zitten Porsche-fans huilend bij Ivo Niehe
-
Het dak gaat eraf! Porsche 911 Carrera T is nieuw liefhebbersmodel
-
Porsche-verkopen niet volgens plan: rijken willen geen EV’s
-
Er is weinig veranderd aan de nieuwe Porsche 911 GT3. En dat is prima
-
Chinezen kopen steeds minder Duitse auto’s en dat is een probleem
-
Porsche is bezig met een opmerkelijke 6-taktmotor, zo werkt het
-
Deze superzeldzame, straatlegale Le Mans-racer kun jij kopen!
-
Slijp de hooivorken! Deze kinderauto van Porsche zet aan tot roken
-
De échte reden waarom je een Porsche met je linkerhand start | Sjoerds Weetjes 410