Daimler-topman moet uitleg geven over mogelijke emissiefraude
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fdx042_215e_9.jpg)
Daimler-baas Dieter Zetsche moest vandaag uitleg komen geven op het Duitse ministerie van Transport. Dieselvarianten van de C-Klasse en Vito zouden software aan boord hebben die de uitstoot manipuleert.
Het Duitse Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) heeft Mercedes-Benz de opdracht gegeven om alle 1,6 liter turbodieselvarianten van de Vito terug te roepen naar de dealers. Ze zouden illegale programmatuur aan boord hebben. Volgens Bild am Sonntag doet de KBA onderzoek naar zo’n 40.000 Vito’s en 80.000 C-Klasses. Volgens Mercedes-Benz is de software die de auto’s aan boord hebben volgens de wet.
Over veertien dagen
De Duitse minister van Transport wilde van Zetsche weten om hoeveel auto’s het gaat, wat er precies aan de hand is en wat eraan gedaan gaat worden. Zetsche de minister hebben over veertien dagen weer een ontmoeting. Mercedes-Benz moet op 15 juni een oplossing voor het uitstootprobleem met de Vito hebben.
Onderzoek Frankrijk
Niet alleen Daimler en Mercedes-Benz worden onderzocht, maar ook toeleverancier Bosch en de Franse autofabrikant Renault. Een aantal Mercedes-modellen, waaronder de Vito, gebruikt dieselmotoren van Renault. De KBA heeft toegegeven samen te werken met buitenlandse autoriteiten. In Frankrijk loopt een onderzoek naar Renault.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen
-
Waarom de Maserati MC20 GT2 Stradale géén heldenmaker is
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland