Daihatsu Copen Shooting Brake: Mini-Ferrari FF
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2FD2.jpg)
Volgens Daihatsu hoeft de nieuwe generatie Copen echt niet alleen als roadster door het leven te gaan. De Japanse autobouwer droomt ook van een coupé en een heuse shooting brake. Op de Tokyo Auto Salon peilt Daihatsu de mening van het publiek over deze twee carrosserievormen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2FD1.jpg)
In totaal heeft Daihatsu drie conceptmodellen voor de autoshow van Tokio in petto. Naast de Cerro Coupé en Robe Shooting Brake presenteert het merk ook een Adventure Concept, eveneens op basis van de Copen.
De verkoop van de reguliere Copen begon dit jaar op 19 juni. Een kleine maand later stond de verkoopteller al op meer dan vierduizend stuks. Zo’n tachtig procent van de kopers is man. Leuk detail is dat de Copen geheel naar eigen smaak valt aan te kleden. Onder de noemer DressFormation is het uiterlijk van de Copen aan te passen met bijvoorbeeld andere carrosseriepanelen en zelfs een afwijkende neuspartij of achterzijde. In het interieur zijn de deurpanelen, middenconsole, pookknop en het dashboardvakje te vervangen door andere exemplaren, tegen een niet al te hoge prijs.
“Een Copen via de officiële weg aanschaffen in Europa is niet meer mogelijk”
De Copen krijgt van Daihatsu een driecilinder turbomotor van 660cc met een vermogen van 64 pk en 92 Nm aan koppel. Er is keuze uit een handbak of een CVT-automaat. Net als zijn voorganger beschikt de tweezitter over een metalen klapdak dat elektrisch bediend wordt en in ongeveer twintig seconden opent of sluit. Het model meet 3,40 meter in de lengte, 1,48 meter in de breedte en 1,28 meter in de hoogte. Hij voldoet dus aan de Kei Car-eisen.
Een Copen via de officiële weg aanschaffen in Europa is niet meer mogelijk, aangezien Daihatsu hier geen auto’s meer verkoopt. Een Copen kopen zal dus moeten geschieden via de grijze import.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2FD2.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2FD3.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2FD4.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2FD2.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2FD3.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F12%2FD4.jpg)
Lees ook:
Ook interessant
-
Covermodel: Triumph Dolomite – Achterwaartse vooruitgang
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mercedes EQE
-
Ruzie met de buren? Dan is deze Hummer de ideale auto voor jou
-
Verkoopcijfers 2023 – Dit merk verkocht in Nederland 13.000 procent meer auto’s
-
Met deze auto wordt Alpine weer belangrijk op het circuit
-
Waarom je toekomstige Hyundai’s niet naast Joel Beukers moet neerzetten
-
Deze Fiat Panda is voor als je geen Mercedes-AMG G 63 6×6 kan betalen
-
Reorganisatie bij Volkswagen! Omdat het dak nog steeds in brand staat
-
Batterijwissels de toekomst? Nio sluit deal met Volvo-fabrikant
-
Zonnestormen op komst: waarom je dan (g)een elektrische auto wil
-
Geen verrassing! Tesla Cybertruck is 21.000 dollar duurder dan beloofd
-
Ook tweedehands elektrische auto’s een stuk minder populair