Citroën-topman tegen Autovisie: ‘Wij werken niet aan een nieuwe Eend!’
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2024%2F08%2FMG_0586-ThierryKoskas-ChristianKalse-e1737641692248.jpg)
“Retrodesign is niks voor ons”, zegt Citroën-topman Thierry Koskas tegen Autovisie. Hij ontkent dan ook dat er momenteel aan de ontwikkeling van een nieuwe 2CV wordt gewerkt.
“We halen zonder twijfel een deel van onze inspiratie uit het verleden”, aldus Koskas in een interview met Autovisie, “maar we moeten naar de toekomst kijken. We leven nu in een andere wereld dan toen de 2CV nog nieuw werd verkocht en daarin willen we ook leven.”
Citroën-baas wil niet terugkijken
Volgens Koskas lopen er op dit moment geen projecten die te maken hebben met een moderne Eend. De gefacelifte Ami heeft wat designtrekjes van de 2CV gekregen, maar daar blijft het bij, aldus Koskas. “Ik wil niet terugkijken.”
premiumCEO Citroën: ‘We moeten de strijd op eigen kracht winnen’
De geschiedenis van Citroën zit vol legendarische modellen, geeft Koskas desondanks toe. Hij is er dan ook niet op tegen om in de toekomst met een moderne interpretatie van een klassiek icoon te komen, maar benadrukt dat dat dan wel een uitzondering moet zijn.
Antwoord op de nieuwe Renault 5
Volgens het Britse Autocar werkt Citroën wél aan een nieuwe 2CV. Het blad zegt zich te baseren op een hooggeplaatste bron binnen het bedrijf en noemt 2028 als mogelijk introductiejaar. Dan is het tachtig jaar geleden dat de originele Eend werd gepresenteerd.
Citroën zou recent hebben besloten om de 2CV terug te laten komen. Dit na het zien van het succes van de nieuwe Renault 5, die recent werd uitgeroepen tot Auto van het Jaar 2025 en in Frankrijk niet aan te slepen is.
Lees ook:
Ook interessant
-
Onderhoud aan je auto is straks wellicht niet meer te betalen
-
Eén onderdeel van gecrashte Porsche Tom Waes blijkt bijzonder waardevol
-
Leukste Volkswagen Passat krijgen wij niet! En bedankt, Belastingdienst
-
Deze 58.995 euro kostende Chinees moet jou uit een BMW i5 houden
-
Actiegroep: ‘Verbied afkortingen als PHEV, HEV en MHEV’
-
‘Automobilisten ontkennen steeds vaker schuld bij kleine aanrijding’
-
Duik in de prijslijst: de Ford Puma Gen-E
-
Waarom deze Ferrari 550 Maranello uit 2001 een parachute heeft
-
Pas op, Jan Akkerman en Thijs van Leer! Dit is de eerste focusflitser
-
Hoe (adaptieve) cruise control de kans op een ongeluk vergroot
-
Koop deze Cybertruck-grafkist! Optioneel met Full Self-Burying
-
Volvo EX30 duizenden euro’s goedkoper en nieuwe ‘offroadversie’