Op Goede Vrijdag draait het om vans, zo lijkt het. Busjes dus. Peugeot geeft ons zijn visie op de foodtruck van de toekomst en Volkswagen maakt ons blij met de mededeling dat de legendarische Camper terugkomt.

‘Le Bistrot du Lion’

‘Le Bistrot du Lion’

‘Le Bistrot du Lion’, heet het rijdende restaurant van Peugeot, dat speciaal voor de Milan Design Week (14 – 19 april) is gebouwd. De bus en de aanhanger kunnen worden uitgeklapt tot een ware eetgelegenheid, met niet alleen een keuken en een restaurantgedeelte, maar ook een caféhoek en een dj-booth. Volgens Peugeot is er ruimte voor ongeveer dertig klanten.

In de keuken van de ‘Bistro van de Leeuw” kan de kok beschikken over twee grillplaten, een inductie kookplaat met vier pitten, een frituurpan, een professionele espressomachine, een vriescel van 400 liter groot en een koelkast met een inhoud van 350 liter. Dat de keuken open is, vindt Peugeot belangrijk, daarom kunnen klanten op een 46 inch scherm precies hoe hun voedsel wordt bereid.

In ander bestelbusnieuws: de roemruchte Volkswagen Camper komt terug. Althans, als een studiemodel. Volgens VW-ontwikkelingsbaas Heinz-Jakob Neusser wordt er in Wolfsburg hard gewerkt aan een elektrisch aangedreven Camper-concept, die uiterlijke overeenkomsten zal vertonen met de Bulli-vingeroefening uit 2011.

Dat betekent dat we elementen gaan terugzien van de T1 Transporter – in de jaren zestig dé hippiebus bij uitstek – en dus een model voorgeschoteld krijgen dat (hopelijk) een stuk spannender is dan de narcoleptische T5. Volkswagen kan immers best een aantrekkelijke bestelauto neerzetten, kijk maar naar de eT! Concept uit 2011.

Aan Citroën kan echter niemand tippen. Dat merk schokte de ‘white van’-wereld in 2011 met de Tubik, een retrocool vervolg op de HY-bus (1947 – 1981) met een aangezicht als een Cylon-robot uit de sciencefictionserie Battlestar Gallactica en – jazeker – vleugendeuren. Ging het apparaat in productie? Nee, natuurlijk niet. De Tubik staat nu te verstoffen in het Conservatoire Citroën.