Autovisie
Autovisie Nieuws 28 mei 2021

Bugatti La Voiture Noire van 16 miljoen euro gaat de weg op!

Hij staat klaar voor aflevering, de duurste nieuwe Bugatti ooit. Het is de La Voiture Noire, waarvan de Franse hypercar-fabrikant slechts één exemplaar vervaardigt. Waar de sportcoupé naar toe gaat, is nog niet bekend.

Alweer in 2019 presenteerde Bugatti de showcar van de La Voiture Noire. Het van hout en klei vervaardigde model met een kleine elektromotor deed op de Autosalon van Genève vriend en vijand verbazen. Hij volgde na de onthulling van de gelimiteerde Divo, waarmee de fabrikant ‘coachbuilding’ voor het merk nieuw leven inblies. Voor de La Voiture Noire greep Bugatti de 110e verjaardag van het merk als autofabrikant aan, al bouwde het legendarische merk niet onafgebroken auto’s. Twee maal eerder werd het bijzondere sportwagenmerk nieuw leven ingeblazen. Het huidige bewind heeft het merk sinds 1998 in handen, toen de Volkswagen Groep Bugatti omarmde.

Verkocht op basis van een schets

Op basis van die tweede sportwagen, de Chiron, verschijnt nu de La Voiture Noire. De Franse hypercarfabrikant vertrouwde de eerste schetsen aan het papier toe in 2018. Daar moeten we gelijk een kanttekening bij plaatsen, want enkele basis ingrediënten van het ontwerp werden al eerder uitgewerkt voor een nooit uitgebracht model. Die Rembrandt gedoopte coupé met voorin gelegen W16-motor was één van de voorstellen om na het productie-einde van de Veyron in het programma te worden genomen. Bugatti koos echter op het laatste moment een andere koers, waardoor de Rembrandt niet werd voortgezet.

bugatti
DIVO & La Voiture Noire

In de geest van de Atlantic

Voor het ontwerp van de La Voiture Noire koos Bugatti voor een moderne interpretatie van de wereldberoemde Atlantic, niet te verwarren met de gelijknamige gran turismo uit 2015 op basis van een Bentley. De Type 57 S Atlantic uit de jaren dertig is een van ’s werelds mooiste automobiele creaties ooit en derhalve een van de meest aanspreken modellen van het merk. Een ode aan die fraaie coupé paste perfect bij de viering van de 110e verjaardag van het merk. Later volgde een tweede model, de Centodieci, waarmee Bugatti een eerbetoon bracht aan de EB110 uit de jaren negentig.

Ongezien gekocht

De La Voiture Noire werd al ruim voor zijn onthulling verkocht. Bugatti’s designchef Achim Anscheidt maakte een ontwerpvoorstel. Vervolgens werd een lijstje met tien potentiële kopers samengesteld. De eerste Bugatti-rijder die werd gebeld, kocht de La Voiture Noire direct. Hij had de auto nog niet gezien! Er bestond zelfs geen auto, louter een designschets. Pas enkele maanden later op de Autosalon van Genève 2019 werd de La Voiture Noire met de wereld gedeeld.

Video: Alles over de Bugatti Divo
Alles over de Bugatti Centodieci
EXCLUSIEF Alles over Bugatti’s afgeblazen plannen

Straatlegaal

Nu twee jaar later staat de sportcoupé klaar in Molsheim (Frankrijk), te wachten om af te reizen naar zijn gefortuneerde koper, die dik 11 miljoen euro besteedde om de unieke auto te bemachtigen. Wie de klant is, verklapt Bugatti niet. Ook maakt het merk niet bekend naar welk land de La Voiture Noire gaat. De auto is echter volledig straatlegaal gemaakt, zodat de auto binnen afzienbare tijd wellicht ergens ter wereld opduikt.

Twee jaar ontwikkelingstijd

Anders dan de Chiron en de derivaten Divo en Centodieci zijn onder andere het complete carbon fibre koetswerk, de daklijn, de lichtunits, de achterzijde met zes uitlaateindstukken op een rij en de verlengde wielbasis uniek voor deze La Voiture Noire. De ontwikkeling kostte liefst twee jaar. Niet alleen de bouwtijd van een maand of zeven nam veel tijd in beslag, alle specifieke componenten van het eenmalige model moesten op duurzaamheid worden getest, terwijl door de afwijkende carrosseriedelen met nagenoeg gesloten achterdek ook naar het thermomanagement moest worden gekeken.

Centodieci komt in 2022

Met de levering van de laatste Divo’s aanstaande en de voltooiing van de La Voiture Noire maakt Bugatti zich nu op voor de Centodieci. Het merk roept dat de ontwikkelingsfases op schema liggen. Nog dit jaar start de handmatige bouw van de eerste exemplaren. De levering staat voor 2022 gepland. Bugatti bouwt tien stuks voor een prijs van acht miljoen euro (exclusief belasting) per stuk.