Brabus neemt Mercedes-Benz EQC onder handen
:quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F03%2FDSC9722-1169x780-1.jpg)
Brabus is de welbekende liefhebber van Mercedes-modellen en neemt eigenlijk elk type met de ster onder handen, van de Smart tot de G-Klasse. Nu de Duitse autobouwer is begonnen met het uitrollen van zijn elektrische EQ-reeks, zij het nog mondjesmaat, presenteert Brabus ook zijn kijk op de EQC.
Het gaat hier nog om een concept, die Brabus de E-PowerXtra noemt. Het bedrijf heeft het vermogen van de elektromotoren in de EQC weten op te krikken van 408 naar 422 pk. Het koppel van de E-PowerXtra is 70 Nm hoger dan in de reguliere EQC, waar het 760 Nm bedraagt. Hoewel de topsnelheid van deze EQC net als in het reguliere model gelimiteerd is tot 180 km/h, zorgt de opwaardering wel voor een snellere sprint. Maar helaas is die minimaal. Om van stilstand naar 100 km/h te trekken, is nu 4,9 seconden nodig, 0,2 seconden sneller dan de ietwat tegenvallende sprinttijd van de originele EQC. Dat vermogen is overigens pas beschikbaar als de bestuurder de EQC in de ‘S-modus’ zet. Wat dat alles met de actieradius en het energieverbruik van de auto doet, meldt Brabus nog niet.
Aerodynamica
Brabus is momenteel nog bezig met de ontwikkeling van een aerodynamicapakket, maar levert nu al wel de achterspoiler en de Monoblock Z-wielen, in een grootte van 20- of 21-inch. Binnenin levert het bedrijf uit Bottrop de E-PowerXtra met custom leren interieur. Uiteraard kan de koper bijna alle interieurdetails naar eigen wensen laten maken.
De Mercedes-Benz EQC is het eerste model in een lange lijn van elektrische auto’s van het merk onder het EQ-label. Daar heeft het relatief lang mee gewacht, naar eigen zeggen om met een overtuigende auto te kunnen komen. Het 650 kilogram wegende accupakket met een capaciteit van 80 kWh is goed voor een bereik op papier van 400 kilometer. Bij de snellader kan de EQC met een vermogen van 110 kW laden, maar driefasen AC-laden is niet mogelijk.
Levering
Die cijfers waren al wat tegenvallend bij zijn introductie, daarna duurde het ook nog eens lang voordat de auto’s van de band af rolden. Mercedes-Benz startte met de bouw in februari van 2019, maar wist in de eerste acht maanden na de productiestart minder dan 2.000 stuks af te leveren. Het zorgde ervoor dat er rond de jaarwisseling nog maar weinig EQC’s op de weg te vinden waren. Mogelijk liet de fabrikant de levering van de elektrische SUV bewust langzaam op gang komen omdat de CO2-uitstoot pas vanaf 2020 over het hele autoaanbod wordt berekend. Wie nu rondkijkt op de Nederlandse wegen, ziet inderdaad steeds vaker een EQC.
Lees ook:
- BMW iX vs. Audi E-tron vs. Mercedes-Benz EQC: alle verschillen
- Elektrisch terreinbeest: Mercedes-Benz EQC 4×4²
- Mercedes EQC verkoopt slecht, de eerste elektrische Mercedes is een flop
- Amerika dupe trage levering Mercedes-Benz EQC in Europa
Ook interessant
-
Einde training voor Max Verstappen: opnieuw technische problemen
-
Apple lijkt nu toch echt met een elektrische auto te komen
-
ANWB Wegenwacht gaat elektrisch met nieuwe Volkswagen
-
Helft EV-kopers wil een elektrische auto die nog niet bestaat
-
Op deze Hyundai moesten we zes jaar wachten
-
Drie nieuwe Ferrari’s onderweg, elektrisch model in 2025
-
Ein-de-lijk: Mercedes-Benz EQS geeft zich helemaal bloot
-
Is Kia Tesla en Volkswagen voorbij? Dit zijn alle details van de EV6
-
Audi kondigt uitbreiding motorengamma Q4 E-tron al aan
-
Goed kijken: Seat trekt kleintjes Ibiza en Arona strak
-
Moderne opvolger van de Peugeot 205 lijkt uitgesloten
-
Tweedehands auto kopen transparanter door nieuwe functie kentekencheck RDW