Nog meer BMW-nieuws. Van de nieuwe generatie X5 - die eerder dit jaar werd geïntroduceerd - komt een plug-in hybridevariant op de markt: de X5 xDrive45e iPerformance. En ja, ook wij denken met weemoed terug aan de tijd dat BMW-typeaanduidingen nog simpel en uit te spreken waren.

BMW X5 xDrive45e iPerformanceBMW X5 xDrive45e iPerformance


De X5 xDrive nogwat combineert een 3,0 liter zescilinder turbobenzinemotor (286 pk) met een elektromotor (112 pk). Het systeemvermogen is 394 pk en er is maximaal 600 Nm koppel beschikbaar, waarmee de grote BMW in 5,6 seconden naar 100 km/h zou moeten kunnen sprinten. Zijn volledig elektrische actieradius is 80 kilometer en zijn verbruik komt in theorie uit op een nogal onwaarschijnlijke 1 op 47,6, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 49 g/km.

Minder grote bagageruimte

De 235 km/h snelle X5 xDrive45e iPerformance is uitgerust met een achttraps automaat en vierwielaandrijving. Zijn bagageruimte is minder groot dan die van een reguliere X5. Dit door de ruimte die het batterijpakket inneemt. Er is 150 liter minder beschikbaar, waardoor er 500 liter overblijft. Met de achterbank neergeklapt, stijgt dat volume naar 1716 liter.

Luchtvering op beide assen

Standaard is de plug-in hybride voorzien van luchtvering op beide assen en elektronisch aangestuurde dempers. Optioneel is achterwielsturing beschikbaar. Wanneer de X5 xDrive45e iPerformance op de markt komt, is nog niet precies bekend. De productie voor Europe begint pas in maart volgend jaar.