In zijn Engelse persbericht noemt BMW de nieuwe X4 M40i in één adem met de legendarische M1 en E30 M3. Zijn ze helemaal gek geworden daar in München?

P90199541_highRes


Dat zou je denken misschien. Het verkwanselen van de opgebouwde M-reputatie door ‘slappere’ M Performance-modellen uit te brengen, lijkt een slechte zet, maar dat is het ogenschijnlijk niet. Volgens de Nederlandse BMW M-directeur Frank van Meel werden er in 2013 zo’n 14.250 M Performance-auto’s verkocht en was dat aantal in 2014 al gestegen naar 24.000.

Nu moet de X4 M40i die verkoopaantallen verder opkrikken. Hij probeert dat te doen met de 3,0 liter zescilinder lijnmotor uit de 340i. Deze turbounit produceert alleen niet meer 326 pk, maar 360 pk en een maximum koppel van 465 Nm. De BMW gaat daarmee in 4,9 seconden van stilstand naar 100 km/h en door naar een elektronisch afgeregelde top van 250 km/h.

"De Sports Activity Coupé is er natuurlijk niet om de zeehondjes te redden"

Nipt hij daarbij voorzichtig van zijn brandstof. Nee, natuurlijk niet! Volgens de fabriek moet de X4 M40i in staat zijn om 1 op 11,6 te verbruiken, maar neem die bewering maar met een pak Jozo. Maar goed, de Sports Activity Coupé (‘double speak’ voor een SUV met een aflopende daklijn) is er natuurlijk ook niet om de zeehondjes te redden.

Hij is er in ieder geval ook niet om het terrein op te zoeken, want met zijn sportonderstel en 20 inch lichtmetalen wielen met daaromheen rubber in de maten 245/40 R20 voor en 275/35 R20 achter komt hij hopeloos vast te zitten. Vierwielaandrijving heeft de X4 M40i uiteraard wel, maar die stuurt de aandrijfkrachten bij normaal gebruik liever naar de achterwielen. Schakelen doet de BMW met een achttraps automaat.

P90199542_highRes
P90199542_highRes