Vonden jullie dat 'nepgeluid' via de speakers van de vorige BMW M5 geen porem? Ai, dan hebben we helaas slecht nieuws. Het M Sound Control is terug op deze zesde generatie M5, die nu 602 pk heeft.

BMW M5BMW M5


Zo op het eerste gezicht lijkt de machine een evolutie van zijn voorganger. Het uiterlijk oogt vrij bekend en onder de motorkap vinden we weer die 4,4 liter twinturbo V8. In de vorige M5 leverde dat blok 560 pk en 680 Nm, of 600 pk en 700 Nm in de 30 Jahre-editie. In vergelijking met die laatste wint de nieuwe M5 dus niet heel veel. Zijn achtcilinder schopt het tot 602 pk en 750 Nm. Goed voor een sprint naar 100 km/h in 3,4 seconden en een begrensde topsnelheid van 250 km/h (305 km/h met het M Driver's Package).

xDrive-vierwielaandrijving

Grote veranderingen hebben zich voorgedaan op het gebied van de transmissie en de aandrijflijn. De M5 heeft niet langer een zeventraps automaat met dubbele koppeling, maar een achttraps automaat van ZF. Daarbij is de opper-BMW uitgerust met xDrive-vierwielaandrijving. Het systeem kent een 4WD-modus, een 4WD Sport-modus (laat wat meer toe) en een 2WD-modus (ideaal voor het betere driftwerk). Standaard staat de M5 op 19 inch wielen, maar 20 inch'ers zijn leverbaar, alsmede koolstofkeramische remmen die 23 kilogram lichter zijn dan de gewone schijven.

First Edition

Ondanks de toevoeging van een vierwielaandrijvingssysteem is de kersverse M5 een stuk lichter geworden. Hij legt 1855 kilogram in de schaal, wat zo'n 100 kilogram minder is dan zijn voorganger. Volgens BMW is de zesde generatie M5 al vanaf volgende maand te bestellen. Er komen 400 exemplaren van een zogenoemde First Edition op de markt. Wat die en de gewone M5 gaan kosten, is nog niet bekend. De laatste Nederlandse nieuwprijs van de vorige generatie bedroeg 147.300 euro.

BMW M5 First Edition