BMW M4 DTM met viercilindertje speelt buiten
![BMW M4 DTM Viercilinder 1](https://img.autovisie.nl/images/_MVyaMU3ca9QEN-FRlLz1L4ZqEw=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fbmw-m4-dtm-viercilinder-1.jpg)
BMW heeft met succes een eerste test afgelegd met de BMW M4 DTM met 2,0-liter viercilinderturbomotor. De test vond plaats op het terrein van de fabriek in Dingolfin. Alle DTM-auto’s krijgen volgend seizoen een viercilinder.
Helaas
Autosport en turbo’s: het is geen vreemde combinatie van BMW. Zo had de Brabham BMW in 1983 van Nelson Piquet ook een turbomotor. Afijn, de atmosferische 4.0 liter V8’s van de hudige DTM-racers mogen dus met pensioen. Vanaf seizoen 2019 rijdt iedereen met een vierpitter.
Vierpitter sterker dan V8
De turbomotoren leveren maximaal 630 pk: een winst van ongeveer 100 pk ten opzichte van de huidige V8’s. Vanwaar de kleinere motoren? Het DTM hoopt op deze manier beter ‘verbonden’ te blijven met de productieversies waar de racers vanuit designoogpunt op zijn gebaseerd. Op technisch vlak bestaan er geen enkele overeenkomsten.
Audi, BMW en Aston Martin
Het DTM wordt dus interessant in 2019. Helemaal omdat Aston Martin zich vanaf 2019 ook in de strijd zal mengen. Mercedes-Benz verlaat het DTM-kampioenschap in 2019. Volgend jaar gaat het dus tussen Audi, BMW en Aston Martin.
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?