Net een beetje sterker dan een M4 met Competition Package, verbeterde aerodynamica en een lager gewicht. De BMW M4 CS is vooral gericht op circuitgebruik.

BMW M4 CS - Autovisie.nlBMW M4 CS - Autovisie.nl


CS

Met 'CS' haalt BMW een oude naam van stal. De invulling is nu echter compleet anders. Kon je er vroeger mee onderscheiden om welk model het precies ging, gaat het nu om een uitvoeringsniveau. In het kort: je hebt een M4, daarboven heb je een M4 met een Competition Package, daar weer boven staat deze BMW M4 CS en als ultiem exemplaar heb je de M4 GTS.

460 pk

In de M4 met Competion Package levert de 3,0 liter zes-in-lijn maximaal 450 pk en 550 Nm. In de BMW M4 CS is de afstelling net iets aangepast, zodat hij nu 460 pk en 600 Nm levert. Vooral het koppel stijgt dus fors. Hij wordt er weer sneller mee: 0-100 km/h gaat nu in 3,9 seconden, terwijl het eerst 4,1 tellen duurde. Toch is het niet de sprint waar het om gaat bij de M4 CS.

Circuit

Dat BMW serieuze plannen heeft met de M4 CS is duidelijk als je kijkt naar wat voor banden er gemonteerd worden. Standaard staat de auto namelijk op Michelin Pilot Sport Cup 2 banden, die eigenlijk vooral bedoeld zijn voor circuitgebruik. Hij krijgt banden in de maat 265/35 R19 voor de voorwielen en 285/30 R20 achter. De aerodynamica is ook verder verbeterd, zo krijgt hij een andere frontsplitter en een subtiele achterspoiler, uiteraard van koolstofvezel. Ook de diffuser van de M4 GTS zit er standaard op. Zoals bij de meeste sportwagens die bedoeld zijn voor op het circuit krijg je standaard stalen remmen en kun je optioneel kiezen voor carbonkeramische exemplaren.

Gelimiteerd

In juli start de productie van de BMW M4 CS. Wie een exemplaar wil, zal er snel bij moeten zijn. Hij wordt namelijk in een beperkte oplage geproduceerd tot en met 2019. Voor Nederland zijn er van de totale productie twintig exemplaren gereserveerd. De prijs volgt later.