BMW i4 trekt nu al een M-jasje aan

De BMW i4 moet nog op de markt verschijnen, maar de nieuwe elektrosedan trekt nu al voorzichtig een M-jasje aan. Het model staat momenteel op de Shanghai Auto Show.

Dat BMW ook met een echt M-model op basis van de elektrische i4 komt, is geen geheim. Dat maakte Markus Flash, topman van BMW’s Motorsport-divisie, vorig jaar al bekend. De auto moet dit jaar nog aan het publiek getoond worden. Zover is het nu echter nog niet. BMW laat in China momenteel eerst een i4 zien met een wat sportiever jasje.

BMW M gaat volgend jaar aan de haal met elektrische i4

M-pakket

Het gaat om de reeds bekende M-uitrusting, die gepaard gaat met een M-exterieurpakket. De i4 die nu in Shanghai staat, heeft dan ook een hertekend front met grotere luchtinlaten aan weerszijden van de bumperpartij. Op de zijschermen prijkt uiteraard het M-logo.

BMW i4 M50

Waar de reeds voorgestelde i4 een blauwe lijn onder de portieren heeft (die ook kan worden weggelaten op het productiemodel dat deze herfst verschijnt), is dat onderdeel op deze i4 met M-pakket in zwart uitgevoerd. Bovendien is de vorm iets aangepast, waardoor het deel achter de wielkasten lijkt op een luchtrooster. Op de achterzijde van de tot op heden meest sportieve i4 vergroot BMW de donkere panelen die aan weerszijden voortvloeien uit de diffuser.

M3 en M4

Het is een voorbode op de sportieve toekomst van de i4. Want hoewel het basismodel al op papier heerlijke prestaties neerzet (530 pk, achterwielaandrijving, 0-100 km/h in minder dan 4 seconden), komt er ook een echt M-model. Die variant zal dus veel krachtiger zijn dan de reeds voorgestelde M3 en M4, want die hebben – tot nu toe – een maximaal vermogen van 510 pk.

BMW M3

Of de i4 M dan het succes van de M3 en M4 in de weg staat? Dat is niet het geval, zo stelde Markus Flasch vorig jaar nog. “Het duurt nog wel even voordat een elektrische auto het echt kan opnemen tegen een high performance-auto als een M3 of M4. Daar werken we aan. Het gaat bij een sportieve auto niet alleen om vermogen, maar het is de vraag of we dat vermogen kunnen in een echte M-verpakking kunnen stoppen. De grote vraag is hoe we omgaan met de besturing en rijdynamiek. En het geluid is natuurlijk ook een groot vraagstuk.”