BMW gaat breedte in met elektrificatie
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F12%2Fbmw_vision_next_100_3.jpg)
BMW breidt zijn leveringsprogramma in razendsnel tempo uit met stekkerhybrideversies en elektrische modellen. De Duitse autobouwer verwacht dat in 2025 ongeveer 20% van zijn afzet gerealiseerd wordt door modellen met een elektromotor en batterij aan boord.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F12%2Fbmw_330e_m_sport_26.jpg)
PHEV
Om dat doel te bereiken breidt BMW nu al zijn modellengamma met stekkerhybrideversies uit, zoals een plug-inhybride van de 5 Serie (2017), de i8 Roadster (2018) en de Mini Countryman PHEV (2017). Alleen al dit jaar verwacht BMW zo’n 100.000 exemplaren met een elektromotor aan boord te verkopen. Ter vergelijking, in de afgelopen drie jaar leverde BMW 100.000 modellen met elektrificatie af!
Volledig elektrisch
BMW verklapt nog niet alle plannen. Het merk geeft aan Autovisie aan dat er in 2019 een volledig elektrische Mini verschijnt, terwijl voor 2020 een volledig elektrische BMW X3 op de agenda staat. Dan wordt er nog gesproken over een volledig elektrische uitvoering van de 3 Serie.
iNext
In de kraamkamer van BMW wordt aan meerdere modellen gewerkt, zo kreeg Autovisie te zien. In 2021 komt een bijzonder type uit. De auto draagt de werknaam iNext en staat voor de BMW van de toekomst. Als eerste model zal de iNext beschikken over een volledig nieuwe architectuur, dat geschikt is voor zowel elektrische aandrijflijnen als conventionele motoren. De batterij, bestaande uit 495 cellen, zo telden we bij het prototype, zal onderdeel uitmaken van de structuur van de auto. Ook bij de iNext is de batterij in de bodem van de vijfpersoons auto verwerkt.
LEES OOK: GROTER ACCUPAKKET VOOR BMW I3
Architectuur
Door de nieuwe architectuur kan BMW naar eigen zeggen niet alleen snel schakelen tussen elektrische en conventionele aandrijflijnen per modellijn en zodoende op de vraag vanuit de markt te reageren, maar ook om de snelle ontwikkeling op het gebied van accutechniek door te voeren.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F12%2Fbmw_x5_xdrive40e_33.jpg)
Levensduur
Het is BMW’s doel om marktleider op het gebied van elektrificatie te worden. Het bedrijf verandert van een klassiek ontwikkelingsbedrijf in een technologiefabrikant. Dat is noodzakelijk aangezien techniek snellere stappen zet dan een auto. De levensduur van een auto is zeven jaar, maar vanaf de volgende generatie BMW-modellen zal de fabrikant zijn modellen onderhuids sneller updaten.
Brandstofcel
Na 2025 zal BMW een model met een brandstofcel lanceren. Het gaat om een auto van een groot formaat, waarmee zo’n 700 km kan worden afgelegd. BMW werkt momenteel samen met Toyota voor het uitwisselen van de techniek.
Lees ook:
Ook interessant
-
Op zoek naar Aliens in Area 51 met een Hyundai Santa Cruz
-
Waarom ons nieuwsbericht over de Toyota Sport Crossover zo kort is
-
De goedkoopste elektrische auto van Toyota komt in 2024
-
Covermodel: Triumph Dolomite – Achterwaartse vooruitgang
-
Dit is de daadwerkelijke actieradius van de Mercedes EQE
-
Ruzie met de buren? Dan is deze Hummer de ideale auto voor jou
-
Verkoopcijfers 2023 – Dit merk verkocht in Nederland 13.000 procent meer auto’s
-
Met deze auto wordt Alpine weer belangrijk op het circuit
-
Waarom je toekomstige Hyundai’s niet naast Joel Beukers moet neerzetten
-
Deze Fiat Panda is voor als je geen Mercedes-AMG G 63 6×6 kan betalen
-
Reorganisatie bij Volkswagen! Omdat het dak nog steeds in brand staat
-
Batterijwissels de toekomst? Nio sluit deal met Volvo-fabrikant