Betrapt: de nieuwe Porsche Panamera
Zoals het er nu naar uitziet, trekt Porsche volgende maand het doek van de Panamera, waarna de vijfdeurs hatchback in oktober voor het eerst aan het grote publiek wordt getoond. In de thuishaven Zuffenhausen wordt momenteel de laatste hand aan de nieuwe, tweede generatie Panamera gelegd. Voor de deur van Porsches hoofdkantoor werd dit prototype gefotografeerd. Het is de hybridevariant.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2FIMG_3135-e1462187698141.jpg)
Ongeveer één op de tien wereldwijd verkochte Panamera’s is een plug-in hybride, zo geeft Porsche aan. Maar het aandeel zal in de toekomst groeien, zo verwacht de autobouwer. Dat geldt ook voor de toepassing van de hybridetechnologie. Het concern zal in de toekomst alle modellen van hybridetechniek gaan voorzien, inclusief de 911 dus. Het zal echter over jaren nog jaren duren voordat alle productlijnen zijn geëlektrificeerd.
Actieradius
Een reden dat de Porsche Panamera e-hybrid, zoals hier op de gevoelige plaat vastgelegd, populairder zal zijn dan zijn voorganger, komt door zijn reikwijdte. De Duitsers claimen een toegenomen actieradius van 40 tot 50 procent, waardoor op puur elektrokracht meer dan 50 km kan worden afgelegd. De huidige e-hybrid kan op een volle accu zo’n 35 km afleggen. Welke motorvarianten bij de verkoopstart beschikbaar zullen zijn, is nog niet bekend. Dat het gamma uiteindelijk uit een V6-benzine en -diesel en een V8-benzine zal bestaan naast de plug-in hybrid-versie mag duidelijk zijn.
LEES OOK: PORSCHE PANAMERA SHOOTING BRAKE BIJNA STARTKLAAR
Vierwielbesturing
De nieuwe Panamera wordt door Porsches topman Blume betiteld als een zeer sportieve limousine waarvan de rijdynamiek op een flink hoger niveau ligt dan bij zijn voorganger. De nieuweling beschikt over vierwielbesturing, een technologie die je onder andere ook terugvindt op de 911 Turbo. Het moet ervoor zorgen dat de nieuwe Panamera een enorme bochtstabiliteit krijgt. Het was naast het design en de aandrijflijnen het belangrijkste element tijdens de ontwikkeling van de grote hatchback.
Eind oktober start de levering van de nieuwe Panamera.
Lees ook:
Ook interessant
-
Renault Megane en Scenic krijgen toch weer een brandstofmotor
-
Chinese SUV probeert Range Rover-stunt na te doen, maar faalt hopeloos en sloopt trap op berg
-
Benzine bijna 2,20 euro: ‘Boycot Russische olie en beperkte productie stuwen prijs’
-
Fiat Grande Panda vs. Firefly: deze leuke, betaalbare elektrische auto is het best
-
Tesla komt eindelijk met Apple CarPlay, maar dat ziet er heel anders uit dan bij andere merken
-
Cupra brengt de nieuwste en krachtigste Leon ooit uit: krijgt hij eindelijk Audi’s vijfcilinder?
-
Autovisie Jaarboek 2026: dit is het ideale cadeau voor een autoliefhebber
-
Laat de Lamborghini Urus staan! McLaren komt met grote SUV, en die is er sneller dan je denkt
-
China probeert stoplichtsprintjes te voorkomen met irritant (en nutteloos) stukje wetgeving
-
Tiener zakt 128 keer voor theorie-examen! Dit is hoeveel dat heeft gekost
-
Volvo gooit handdoek in de ring: schrapt lidar op ES90 en EX90
-
Zo dumpte boorbedrijf Elon Musk stiekem 12 kuub afval, terwijl het beloofde dit niet meer te doen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F10%2FSjoerd-van-Bilsen.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2FIMG_3134-e1462187732846.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2FIMG_3136-e1462187606290.jpg)
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F04%2FIMG_3132-e1462187755859.jpg)