Bentley Flying Spur: groter en sneller dan zijn voorganger
De vakmensen uit Crewe tonen trots hun laatste creatie: de nieuwe Bentley Flying Spur. Een Continental GT met meer deuren, meer vermogen en een hogere topsnelheid dan zijn voorganger.
Sinds de vorige generatie van de Bentley Flying Spur was het al gedaan met de Continental-naam. Maar in feite is het nog steeds die vertrouwde Continental GT met vier deuren. Toch is deze sedan, of zo u wilt limousine, deze keer grondiger aangepakt dan ooit tevoren en is alles grotendeels nieuw of vernieuwd.
Vierwielsturing
Zo is het de allereerste Bentley met vierwielsturing. Daarmee moet de 5,3 meter lange en 2437 kilogram zware kolos beter manoeuvreren en stabieler rijden op hoge snelheid. Aangezien de auto een dertien centimeter langere wielbasis (3.194 mm) heeft dan zijn voorganger, is dit geen overbodige luxe maar een welkome aanvulling op de ondersteltechniek.
Aan luxe ontbreekt het binnenin ook niet. Daar vinden we typische Bentley-luxe, vol handgestikt leer en hout. Vanzelfsprekend krijgt de klant de grootst mogelijke vrijheid als het gaat om de materiaalkeuze. Er is bijna oneindig maatwerk leverbaar. Één van de standaard voorzieningen is het 12.3 inch draaiende scherm in het dashboard. Daarmee kan onder andere het infotainmentsysteem aangestuurd worden. Dit scherm heeft een sensor waarmee hij kan voorspellen welke input er gegeven gaat worden omdat het al ziet welke knop de vinger gaat kiezen. Hierdoor reageert het systeem nog sneller op de daadwerkelijke input.
W12
In het vooronder ligt de bekende zesliter W12 ditmaal goed voor 635 pk en 900 Nm. Meer dan genoeg voor superieure snelheden en goed voor de meest comfortabele acceleratiesensatie die de autoindustrie te bieden heeft. Dat genot van 0 naar 100 kilometer per uur is van korte duur want er is slechts 3,8 seconden voor deze sprint nodig. Hierdoor is de Flying Spur zo’n 0,7 seconde sneller dan zijn voorganger. Ook de topsnelheid ligt iets hoger op 333 km/h tegenover 325 km/h.
De nieuwe Bentley Flying Spur kan vanaf de herfst van dit jaar besteld worden. Levering start begin 2020.
Lees ook:
Ook interessant
-
Te koop – Hoe leuk de nieuwe Renault 5 ook is, deze is leuker!
-
Veiligheidsclubs in brief aan Europese Commisie: ‘Verbied de Tesla Cybertruck!’
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A4, eh, Audi A5
-
Team Alert trapt wijd open deur in: ‘Jongeren overschatten hun rijvaardigheid’
-
Mercedes-AMG GT 63 Pro: duurste en dikste, maar niet de sterkste
-
Toch met dieselbusjes in binnenstad? Dit wil de Tweede Kamer
-
Als beginnend bestuurder met vrienden naar de McDonald’s? Engelse ANWB wil het verbieden
-
Boze Arjen Lubach baalt van baggerberichten over botsende bolides
-
Rijd je in één van deze vijf auto’s, dan ben je vast een 65-plusser
-
Duurtest Peugeot e-3008: eindelijk een Stellantis-EV met fatsoenlijke range
-
Waarom ze in Frankrijk nu massaal protesteren tegen SUV’s
-
Dit kost de Opel Frontera in Nederland