Het is niet vanwege de schoonheid van de Mitsubishi Colt CZC dat ik een speciale band met het model heb. De cabriolet doet mij altijd denken aan een van de leukste anekdotes uit mijn carrière.

Autofolder House of Petrolhead Mitsubishi Colt Coupe Cabriolet ConceptAutofolder House of Petrolhead Mitsubishi Colt Coupe Cabriolet Concept


Voor De Telegraaf reisde ik af naar Barcelona om als een van de Nederlandse journalisten met de nieuwe vijfdeurs Mitsubishi Colt te rijden. Het was een tweedaagse programma, waarbij we overdag over een van Mitsubishi’s vaste testroutes konden rijden. Na aankomst in het hotel stond de persconferentie gepland. De projectleider deed alle details over de kakelverse Colt 5-deurs uit de doeken.

Toetje

Na zijn presentatie liep ik op hem af om nog wat vragen over de vijfdeurs Colt te stellen. De tijd daarvoor was echter kort, want in het restaurant zou men beginnen met het opdienen van het diner. Na het toetje –ik hield hem het hele diner in de gaten- zocht ik hem direct weer op. Ik bood aan om in de hotelbar nog even een drankje te doen, zodat we nog even over de Colt konden praten. De persoon was echter moe en wilde eigenlijk naar zijn hotelkamer. Het was toen 21.30 uur. Eén colaatje dan, stelde ik hem voor. Uiteindelijk verlieten we om 00.30 uur de bar. Ik wist alles over de Colt 5-deurs, maar ook over de plannen om een cabriolet uit te brengen.

Autofolder House of Petrolhead Mitsubishi Colt Coupe Cabriolet ConceptAutofolder House of Petrolhead Mitsubishi Colt Coupe Cabriolet Concept


Wijsheid

Terug in Nederland publiceerde ik het verhaal over de open Colt direct op internet, inclusief een mogelijk naam: CZC. De woordvoerder van de importeur belde mij nieuwsgierig op met de vraag waar ik die wijsheid vandaan had. Natuurlijk verklapte ik mijn bron niet.

"Uiteindelijk verlieten we om 00.30 uur de bar."

Telegraaf

Enkele maanden later kreeg ik een telefoontje van de woordvoerder van Mitsubishi. “Sjoerd, we gaan morgenvroeg om 09.00 uur bekend maken dat Mitsubishi en Pininfarina een contract hebben getekend voor de ontwikkeling en bouw van de Colt cabriolet.” Toen ik de hoorn neerlegde, pakte ik direct mijn mobieltje en belde direct naar de projectleider van de Colt. Nog voordat ik een vraag kon stellen, zei hij: “Sjoerd, ik sta op het vliegveld in Turijn. Ik heb net een Telegraaf gekocht voor jouw telefoonnummer.” De volgende dag stuurde Mitsubishi het grote nieuws de wereld in. Natuurlijk had ik extra informatie over de overeenkomst tussen de Japanners en Italianen.

LEES OOK: AUTOFOLDER: ZENVO ST1

Studiemodel

Toen Mitsubishi een rijdend prototype van de Colt CoupéCabriolet klaar had, mocht ik daar mee rijden. De hier afgebeelde brochure gaat over dat studiemodel. Het is in mijn verzameling een van de enkele folders waarin foto’s staan van een auto waar ik ook daadwerkelijk in heb gereden.