Autofolder: Bugatti EB112
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F07%2FIMG_4901-e1437309020883.jpg)
De intentie was er, maar tot de uitvoering ervan kwam het niet. De Bugatti EB112 sneuvelde toen bleek dat de reïncarnatie van Bugatti te hoog was gegrepen. Ondanks dat het bij enkele prototypes bleef, verschenen wel enkele folders van de fraaie limousine.
Bugatti werd eind jaren tachtig nieuw leven ingeblazen door een groepje rijke investeerders onder de bezielende leiding van Romano Artioli. De EB110 was het eerste model van de nieuwe sportwagenbouwer. Een sportcoupé met een machtige V12-motor met vier turbo’s. De hoekige sportwagen moest het begin worden van een nieuw Bugatti-tijdperk. Het Italiaanse designhuis Giugiaro kreeg lucht van de nieuwe sportwagen, maar was te laat om nog een interessante bijdrage te kunnen leveren. De toenmalige Bugatti-top zag echter een samenwerking met Giugiaro wel zitten, als het bedrijf met een interessant verhaal zou komen. Dat kwam er in de vorm van een vierdeurs sportsedan. Voor het ontwerp hadden de ontwerpers zich laten inspireren door de befaamde Atlantic. De autobouwer wilde de EB112, een naam die refereert aan het 112e jaar na de geboorte van Ettore Bugatti waarin de limousine werd gepresenteerd, in een kleine oplage in productie nemen. Op voorhand werd er al een prijs van omgerekend 160.000 euro genoemd. De ontwikkeling van de limousine startte direct nadat de eerste EB110 aan een klant werd afgeleverd.
Er verscheen een prototype. Tot een productiemodel kwam het niet, want Bugatti ging failliet. Er is een aantal rijdende prototypes via Giugiaro en een Bugatti-dealer aan gefortuneerde klanten geleverd. Die rijden overigens nog steeds.
De hier afgebeelde brochure vertelt het verhaal achter de ontwikkeling van de EB112. Het belicht het verhaal vanuit Bugatti over het designproces met partner Giugiaro. Het document onthult verschillende designvoorstellen en toont foto’s tijdens de ontwikkeling en productie van het eerste studiemodel. De brochure is minder sexy dan de officiële klantenbrochure van de EB112, waarin ook de EB110 en EB110 SS zijn opgenomen, maar is absoluut een interessant document. Er zijn weinig brochures die je een goed beeld in de ontwikkeling van een nieuw model geven. Het bijzondere is bovendien dat de auto nooit in productie is gegaan.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit is het daadwerkelijke verbruik van de Honda ZR-V
-
Column: ‘Elektrische auto’s zijn de oplossing niet’
-
15- en 14-jarige vluchten in gestolen Toyota voor politie
-
’s Werelds goedkoopste auto van Tata als Nederlandse occasion
-
Waarom de GT3 R Rennsport de ultieme Porsche 911 is, maar je ‘m niet wil
-
Dit kost de Volkswagen ID.7 in Nederland
-
Deze bekeuringen moet je niet betalen!
-
Mistig? Dit is wanneer je mistlampen mag gebruiken
-
Bijna 40 procent van de Nederlanders vult ruitenvloeistof eigen auto niet bij
-
De BMW X2 moet gewoon lekker normaal doen
-
Waarom de elektrische auto van Huawei Tesla van zijn troon kan stoten
-
Autorijden is duur: maar carpoolen voor veel Nederlanders geen optie