Land Rover levert als eerste premiummerk een SUV Cabriolet. Hoe staat Audi tegenover een softtopversie van een SUV? Audi’s exterieurdesigner Andreas Mindt: “Bij een auto zijn de proporties heel belangrijk. Het dak vertelt wat het voor auto is. Er is een gouden regel. De verhouding tweevijfde – drievijfde. Hoe lager het dak, hoe sportiever de auto.

Kijk bijvoorbeeld naar de TT en de Q2. Wanneer je het dak weg laat, blijft er heel weinig over.” Maar wat als de directie zegt dat er absoluut een SUV Cabrio moet komen? Mindt: “We zullen nooit nee zeggen en altijd ons uiterste best doen om er het maximale uit te halen. In het geval van een SUV Cabrio moet je de auto direct in 3D doen en niet op een tekenvelletje.”

Audi MPVAudi MPV


Audi MPV, computerillustratie Schulte Design

Geen V-klasse

Er is lange tijd sprake geweest van een MPV op basis van de A3, de zogenaamde V-familie. Is dat project afgeschoten? “Een MPV moet ruim zijn en dat betekent dat je compromissen moet doen. Maar dat terzijde: binnen het Volkswagen-concern hebben we de merken en hun wegen gesplitst. Er zijn praktische merken en sportieve merken als Audi. Misschien moet het praktische label de praktische modellen doen. Als wij iets dergelijks zullen doen, zullen we het altijd anders dan de concurrentie doen. Het moet sowieso altijd de meest sportieve versie zijn.”