Audi RS5 Sportback versterkt de RS-familie
Waar Audi jaren geleden erg selectief was met de ontwikkeling van RS-uitvoeringen, daar gaat de autobouwer het RS-aanbod de komende jaren fors uitbouwen. Een van de modellen die het programma gaat versterken is de nu onthulde RS5 Sportback.
De nieuwe loot aan de RS-stam is vandaag op de New York International Auto Show 2018 gepresenteerd. Het publiek kan de vijfdeurs RS5 over enkele dagen op de beursvloer in levenden lijve gaan bewonderen of anders wachten tot de tweede helft van 2018 wanneer de RS5 Sportback bij de Amerikaanse dealers de showroom binnen rijdt. De Nederlandse liefhebbers dienen nog langer geduld uit te oefenen. De importeur verwacht de eerste exemplaren pas in december te onthalen.
RS Q8
De nieuwe RS5 Sportback is een van de nieuwe modellen die de komende jaren door Audi Sport wordt gepresenteerd. Het sublabel van Audi dat voorheen als Quattro GmbH te boek stond, zal tot en met 2020 het gamma vergroten tot 16 modellen. Een van de andere nieuwe types is de RS Q8.
Bruikbaarheid
Voordat het zover is, richt Audi Sport zijn peilen op de RS5 Sportback. Voor de onderneming is het een nieuwe carrosserievariant. Niet eerder was er een snelle versie op basis van de A5 Sportback. De RS5-familie bestond in het verleden uit de RS5 Cabriolet en de RS5 Coupé. De huidige RS5 is er alleen als Coupé. Met de fonkelnieuwe RS5 Sportback geeft Audi gehoor aan de vraag vanuit de markt voor een vijfpersoons sportsedan, die meer bruikbaarheid biedt dan de RS5 Coupé, maar niet het familiekarakter van een Avant heeft.
Beademing
Technisch is de Sportback uiteraard gebaseerd op zijn broedermodellen RS4 en RS5. De krachtbron is identiek. Hij kent een slagvolume van 2,9 liter, telt zes cilinder, krijgt beademing via twee turbo’s en krijgt de benzine direct ingespoten. Het vermogen reikt tot 450 pk. Bij 1.900 tpm bereikt de dubbel geblazen zescilinder zijn maximum koppel van 600 Nm, wat pas bij 5.000 tpm inzakt. De RS5 Sportback is in staat om de sprint 0-100 km/h in 3,9 tellen te voltooien. De topsnelheid wordt elektronisch afgeregeld op 250 km/h. Wie het RS dynamic-pakket op de accessoirelijst aanvinkt, wordt getrakteerd op een 30 km/h hogere topsnelheid.
Quattro-aandrijving
Onder normale omstandigheden dirigeert de elektronica de trekkracht in de verhouding 40:60 naar de voor- en achterwielen, maar wanneer nodig gaat tot 85% van het koppel naar de voorste wielen of tot 70% naar de achterwielen. Het remsysteem is uitgerust met carbon-keramische remschijven en het onderstel kent Dynamic Ride Control, waarmee de dempers instelbaar zijn. Standaard levert Audi de RS5 Sportback af op 19 inch grote lichtmetalen wielen, die tegen meerprijs zijn te vervangen door 20 inch groot schoeisel.
Echte uitlaateindstukken
Uiterlijk onderscheidt de RS5 Sportback zich van de minder bedeelde broeders door uitgeklopte wielkasten, grote wielen, honingraat grille en RS-sportstoelen. Tot slot, de RS-modellen beschikken over échte uitlaateindstukken in tegenstelling tot de reguliere versies.
Lees ook:
Ook interessant
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken
-
Productie Cybertruck op pauze! Maar er waren toch miljoenen pre-orders?
-
Is de elektrische Ford Puma Gen-E niet een beetje laat?
-
Met dit studiemodel jaagt Jaguar zijn traditionele kopers weg
-
Audi A6 e-tron met enorme range gaat het BMW i5 moeilijk maken
-
Autogrootmacht Stellantis ontslaat topman Carlos Tavares
-
Zoveel nieuwe kentekens worden er per dag geregistreerd
-
Autoverkopen 2024 – Elektrische auto’s nu 40 procent marktaandeel
-
Gelekt! Nieuwe Jaguar heeft grille aan achterkant
-
EV vs. brandstofmotor: welke Mini Cooper S(E) is sneller?
-
Bij Mercedes heeft de schijfrem zijn langste tijd gehad
-
Betaalbare Skoda-occasion heeft trekjes van een Rolls-Royce