Jaguar F-Pace SVR is van oude stempel
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F03-Jaguar-F-PACE-SVR.jpg)
Ondanks dat Jaguar met de i-Pace de auto van de toekomst introduceert, zijn er nog altijd autokopers die liever een model van de oude stempel hebben. Vandaar dat er nu kort na de lancering van de volledig elektrische i-Pace een F-Pace SVR met 550 pk sterke V8-compressormotor wordt gelanceerd.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F01-Jaguar-F-PACE-SVR.jpg)
De aanduiding SVR zegt genoeg. Dit is de brulboei van de F-Pace-familie. Zoals het een echte SVR betaamt heeft de SUV een geblazen achtcilinder in het vooronder, waaruit in dit geval 550 pk wordt gehaald. De krachtbron levert 680 Nm aan trekkracht en lanceert de F-Pace in 4,3 tellen van stilstand naar 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 283 km/h. Het is overigens voor het eerst dat de F-Pace een V8-motor onder de kap krijgt.
Koellucht
Om de montage van de achtpitter te realiseren heeft de fabrikant het front van de SUV aangepast. In de neus van de auto zijn grotere luchtroosters aangebracht, zodat de V8 vrij kan ademhalen. Er gaat meer koellucht richting de geblazen krachtbron. Jaguar lepelt het blok onder een aangepaste motorkap, waarin extra roosters zijn opgenomen om de hitteontwikkeling rond de motor te beperken. De warme lucht wordt middels de openingen in de motorkap afgevoerd. Om de chauffeur koel te houden, levert Jaguar de F-Pace standaard met een climate control.
Uitgeklopte wielkasten
Als onderdeel van de SVR-behandeling heeft Jaguar de carrosserie aerodynamisch aangepast. De koets hangt lager boven het asfalt en de dorpels zijn naar beneden toe verder doorgetrokken. De wielkasten zijn breder dan gebruikelijk. Aan de achterzijde monteert de fabrikant een spoiler en plaatst het merk een gerestylede bumper waarin de vier uitlaateindstukken uitmonden. Een en ander zorgt voor minder lift en dus een stabieler rijgedrag, met name op hoge snelheid. Het uitlaatsysteem is overigens liefst 6,6 kg lichter dan normaal. Natuurlijk klinkt de V8-motor door de vier uitlaatpijpen een stuk bruter dan gebruikelijk.
Speciaal ontworpen
Jaguar zet de vierwielaangedreven F-Pace SVR op 21 inch grote wielen, die naar wens zijn te vervangen door 22 inch grote exemplaren. De extra grote wielen zijn een stuk lichter dan, 2,4 kg vóór en 1,7 kg achter. Volgens Jaguar zorgen de speciaal ontworpen wielen voor meer koeling van het remsysteem met 395 mm grote schijven vóór en 396 mm grote schijven achter.
164 mille
Jaguar levert de F-Pace SVR vanaf deze zomer in Nederland. De prijs is nog niet bekend, maar komt vermoedelijk op 164.000 euro te liggen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Man rijdt met BMW 7 Serie 1650+ km van London naar Madrid op een tank
-
Rekeningrijden: met deze 3 tips ben je zo goedkoop mogelijk uit
-
Mazda CX-60 ook verkrijgbaar met deze dieselmotoren
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Volkswagen ID.Buzz
-
Vakantie met de auto? Nederlanders twijfelen door prijs van benzine
-
Deze occasion wil je: McLaren 570S, ‘alsof je in de supermarkt loopt met een pinloze handgranaat’
-
Novitec haalt nóg meer vermogen uit Ferrari SF90 Stradale
-
Deze one-off Renault 5 komt recht uit een Disneyfilm
-
Nieuw Chinees automerk BYD komt naar Nederland
-
Met deze 5 auto’s van tractormerken mag je wél op de snelweg
-
Max Verstappen is het gezicht van de Honda e Limited Edition
-
Door deze primeur moet het wat veiliger worden op de weg