Audi geeft opnieuw een voorproefje van de op stapel staande Q6. Deze keer op de autoshow van Detroit waar de Duitse autobouwer de h-tron quattro Concept presenteert. Audi rust het model deze keer uit met een brandstofcel, terwijl het vorige prototype nog een volledig elektrische aandrijflijn had.

Audi h-tron quattro concept 003Audi h-tron quattro concept 003


Onder normale omstandigheden worden de elektromotoren van de h-tron quattro gevoed door de brandstofcel. In die brandstofcel, beter bekend als een fuel cell, wordt waterstof omgezet in water. De energie die tijdens dat proces vrijkomt, gaat direct naar de elektromotoren. Audi installeert verder nog een accupakket met een capaciteit van 100 kW. De batterij kan tijdelijk bijspringen in situaties wanneer dat nodig is.

"Het vullen van de waterstoftanks is binnen vier minuten een feit"

In de h-tron quattro installeert Audi twee elektromotoren. De motor voorin levert een vermogen van 90 kW terwijl de elektromotor achterin 140 kW heeft. Volgens Audi moet het model in minder dan zeven seconden naar 100 km/h kunnen sprinten. Het vullen van de waterstoftanks is binnen vier minuten een feit. De bestuurder moet maximaal 600 kilometer kunnen rijden.

Audi installeert eveneens nieuwe autonome rijfuncties die voor het eerst worden toegepast in de nieuwe A8 die in 2017 op de markt komt. De auto moet zelfstandig kunnen parkeren en zelfstandig van rijbaan kunnen wisselen.

"De productieversie van de Audi Q6 komt in 2018"

De productieversie van de Q6 komt in 2018 op de markt en krijgt naar verluidt een elektrische aandrijflijn met drie elektromotoren met een totale output van 370 kW. Dankzij een accucapaciteit van 95 kWh moet de Q6 theoretisch zo'n 500 kilometer kunnen rijden.