Audi met Q2 nu ook aan de compacte SUV
Het was slechts een kwestie van tijd voordat ook Audi zich zou begeven in het succesvolle segment der compacte SUV’s. Vanaf dit najaar doet het merk volledig mee met de Q2.
De nieuwe Q2 is overduidelijk familie van de Q-reeks van Audi, al is hij een stuk kleiner. De nieuweling is 4,19 meter lang, 1,51 m hoog en 1,79 m breed. De wielbasis bedraagt 2,60 m. De bagageruimte heeft een inhoud die kan variëren van 405 tot 1050 liter. Opvallend detail is de C-stijl die in een contrasterende kleur kan worden gespoten. Met zijn hoge taillelijn en brede heupen oogt de nieuwe Q2 als een stevige auto, toch brengt hij in basistrim slechts 1205 kg op de weegschaal.
“De Audi Q2 brengt in basistrim slechts 1205 kg op de weegschaal”
De Audi Q2 krijgt standaard een MMI-scherm voor navigatie en multimedia. Optioneel zijn een head-up display, Audi virtual cockpit (een digitaal instrumentenpaneel), een elektrisch bediende achterklep en een in drie delen neerklapbare rugleuning van de achterbank. Reken verder op de nodige veiligheidssystemen als Audi Pre Sense Front. Dit is standaard en herkent gevaarlijke situaties en overstekende voetgangers en kan indien nodig het voertuig tot stilstand brengen. Andere beschikbare systemen zijn adaptieve cruise control met stop & go functie, een file- en rijbaanassistent, verkeersbordherkenning en parkeerhulp.
Qua uiterlijk is er keuze uit twee versies: design en sport, waarbij de laatste een wat ruiger uiterlijk heeft met wat extra kunststof langs de wielranden en bumpers. Het motorenaanbod voor de Audi Q2 start met de eenliter driecilinder TFSI-benzinemotor met 110 pk. Daarnaast zijn er nog twee benzinemotoren: de 1.4 TFSI met 150 pk en de 2.0 TFSI met 190 pk. Dieselen kan met de 1.6 TDI met 116 pk en de 2.0 TDI die er is met 150 pk en 190 pk. Een handgeschakelde zesbak is standaard, de zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling optie. Vierwielaandrijving is als optie leverbaar vanaf de Q2 1.4 TFSI. De voorwielaangedreven modellen hebben een semi-onafhankelijke achterwielophanging, de quattro-modellen maken gebruik van een multilink ophanging.
Lees ook:
Ook interessant
-
De Toyota GR Yaris kost bijna een ton! En bedankt, Belastingdienst
-
De vernieuwde Nissan Qashqai twijfelt aan zijn identiteit
-
ANWB: ‘Steeds minder Nederlanders overwegen elektrische auto’
-
Oef! Wereldwijde Polestar-verkopen kelderen met 40 procent
-
Waarom we straks misschien weer 130 km/h mogen op de snelweg
-
Wees er snel bij! Subsidie tweedehands elektrische auto’s verdwijnt
-
Ezel stoot zich geen twee keer aan zelfde steen. Alfa Romeo wel!
-
Ronduit bizar! Alfa Romeo Milano krijgt plotseling andere naam
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe baby-Volvo: Volvo EX30
-
Met deze Google Maps-instelling bespaar je veel benzine
-
Hoe de Alfa Romeo Milano de Italiaanse wet overtreedt
-
‘Tesla gaat twintig procent personeel ontslaan’