Audi met Q2 nu ook aan de compacte SUV
Het was slechts een kwestie van tijd voordat ook Audi zich zou begeven in het succesvolle segment der compacte SUV’s. Vanaf dit najaar doet het merk volledig mee met de Q2.
De nieuwe Q2 is overduidelijk familie van de Q-reeks van Audi, al is hij een stuk kleiner. De nieuweling is 4,19 meter lang, 1,51 m hoog en 1,79 m breed. De wielbasis bedraagt 2,60 m. De bagageruimte heeft een inhoud die kan variëren van 405 tot 1050 liter. Opvallend detail is de C-stijl die in een contrasterende kleur kan worden gespoten. Met zijn hoge taillelijn en brede heupen oogt de nieuwe Q2 als een stevige auto, toch brengt hij in basistrim slechts 1205 kg op de weegschaal.
“De Audi Q2 brengt in basistrim slechts 1205 kg op de weegschaal”
De Audi Q2 krijgt standaard een MMI-scherm voor navigatie en multimedia. Optioneel zijn een head-up display, Audi virtual cockpit (een digitaal instrumentenpaneel), een elektrisch bediende achterklep en een in drie delen neerklapbare rugleuning van de achterbank. Reken verder op de nodige veiligheidssystemen als Audi Pre Sense Front. Dit is standaard en herkent gevaarlijke situaties en overstekende voetgangers en kan indien nodig het voertuig tot stilstand brengen. Andere beschikbare systemen zijn adaptieve cruise control met stop & go functie, een file- en rijbaanassistent, verkeersbordherkenning en parkeerhulp.
Qua uiterlijk is er keuze uit twee versies: design en sport, waarbij de laatste een wat ruiger uiterlijk heeft met wat extra kunststof langs de wielranden en bumpers. Het motorenaanbod voor de Audi Q2 start met de eenliter driecilinder TFSI-benzinemotor met 110 pk. Daarnaast zijn er nog twee benzinemotoren: de 1.4 TFSI met 150 pk en de 2.0 TFSI met 190 pk. Dieselen kan met de 1.6 TDI met 116 pk en de 2.0 TDI die er is met 150 pk en 190 pk. Een handgeschakelde zesbak is standaard, de zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling optie. Vierwielaandrijving is als optie leverbaar vanaf de Q2 1.4 TFSI. De voorwielaangedreven modellen hebben een semi-onafhankelijke achterwielophanging, de quattro-modellen maken gebruik van een multilink ophanging.
Lees ook:
Ook interessant
-
Heeft Citroën gewoon een paar ledjes op de gefacelifte C4 geplakt?
-
In de vernieuwde Citroën Ami zou je een Eend moeten herkennen
-
De nieuwe Alpine A110 R Ultime is gruwelijk duur
-
Mini John Cooper Works Electric en Aceman is sneller dan een Ferrari
-
De Audi Q6 Sportback E-Tron koop je niet voor de ruimte, wél voor de range
-
De elektrische Citroën C5 Aircross komt straks 700 kilometer ver
-
Zo wilde Volkswagen de Golf 50 jaar geleden eigenlijk noemen
-
Deze negen jaar oude BMW heeft een hoogst illegaal record gebroken
-
Zo pakt België buitenlanders die rijden onder invloed hard aan
-
Flitspaal betrapt bijzondere bestuurder op snelheidsovertreding
-
De elektrische Lynk & Co 02 maakt de Volvo EX30 overbodig
-
Dit studiemodel van BMW gaat in productie en kost ruim 750.000 euro