Het Volkswagen-concern lanceert in de komende tien jaar meer dan dertig elektrische auto's. Een deel daarvan zal onder de Audi-merknaam op de markt komen, waarvan de R8 e-tron en de Q6 e-tron reeds zijn aangekondigd. Voor het ontwerp van de specifiek als elektro-auto ontwikkelde modellen zal Audi een aparte designrichting kiezen.

Audi h-tron quattro conceptAudi h-tron quattro concept


Dat geeft Marc Lichte, designbaas van Audi, aan. Tegen Autovisie zegt de enthousiaste ontwerpbaas dat dat tot de mogelijkheden behoort. "Je kunt met elektrische auto’s heel anders te werk gaan, omdat onder de neus geen traditionele verbrandingsmotor aanwezig is. Dus de proporties kunnen heel anders en dat is een grote kans. Je kunt het front, het interieur en de ergonomie totaal anders aanpakken, terwijl de detaillering anders kan omdat je bijvoorbeeld geen uitlaatpijpen hebt." Volgens Lichte zal een elektro-auto uitstralen dat hij efficiënt en aërodynamisch is.

"Je kunt met elektrische auto’s heel anders te werk gaan."

Vernietigen

De Q6 wordt Audi eerste model dat specifiek als elektrische auto is ontwikkeld. Lichte geeft aan dat de definitieve belijning extremer wordt dan de studiemodellen die tot op heden zijn gepresenteerd. "Maar er moet wel een brug zijn tussen de verschillende productlijnen. Extreem anders kan niet, geeft Lichte aan. "Er moet een overeenkomst zijn tussen de reguliere modellen en de elektrische types. Je moet het merk niet uit het oog verliezen, anders vernietig je het."

1 / 3
2 / 3
3 / 3