Audi A4 krijgt facelift, S4 komt weer terug
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi-s4-2.jpg)
De Audi A4 was volgens de fabrikant alweer toe aan een iets moderner uiterlijk. De A4 met nieuwe looks en technische updates wordt vergezeld door de S4 die weer terug is in het aanbod.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi-s4-2.jpg)
Het is niet heel lang geleden dat Audi besloot om de A4 iets te moderniseren. Vorig jaar nog kreeg het model iets scherpere looks, maar toen werd ook de S4 uit het aanbod verwijderd. Dit had te maken met de WLTP-cyclus waar dat model moeite mee had. Vandaag laten de Ingolstadters weten dat die de sportievere Audi S4 weer terug is in het aanbod en dat de hele modelreeks wederom een visuele update heeft gehad. Dit keer komen daar nog een reeks technische verbeteringen bij.
De geüpdate A4 is vooral te herkennen aan de nog grotere grille die vooral veel breder is. Daarnaast is hij ook nog een stuk platter en ligt hij dichter op de motorkap. Audi geeft elke A4 vanaf nu standaard voor en achter LED-verlichting. Optioneel kan er gekozen worden voor de Matrix-LED-variant.
Aan de binnenkant is de update niet zo heel spannend. Hier vinden we een groter display (10,1 inch) waarmee het infotainmentsysteem wordt aangestuurd. Dat houdt in dat de grote draaiknop (MMI) op de middenconsole niet meer nodig, en dus verwijderd is. Voor de rest komt het vooral neer op een grotere keuze uit materialen en kleuren voor de afwerking.
Motoren
Op het gebied van motoren doet Audi het niet voor minder dan 150 pk. Het instapmodel krijgt de 35 TFSI met precies dat aantal paarden mee. Vanaf dat blok is het alleen maar bergopwaarts met de 45 TDI, de 2.0 TDI, de 2.0 TFSI en de 3.0 TDI.
Voor de terugkeer van de Audi S4 grijpt Audi naar nog wat dikkere motoren. Zowel de S4 als de S4 avant krijgen een motor met minimaal drie liter aan slagvolume en zes cilinders in V-formatie. De benzineversie produceert 354 pk en 500 Nm. De dieselvariant is iets minder krachtig met 347 pk, maar heeft wel aanzienlijk meer koppel met 700 Nm. Daarmee wint de diesel ook een 0 naar 100 km/u sprint met 0,1 seconde. De benzine-versie doet er 4,8 seconden over, de diesel 4,7 seconden.
48V-systeem
Beide S4’s gebruiken het 48V-systeem waarmee de auto tussen de 55 en 160 km/h 40 seconden kan ‘zeilen’. Maar belangrijker is dat het systeem een elektrische compressor aanstuurt, die de turbo van genoeg lucht voorziet zodat de auto geen last meer heeft van het bekende turbogat.
De vernieuwde Audi’s zullen later deze maand te bestellen zijn.
Lees ook:
Ook interessant
-
Zeekr onthult ‘Chinese Rolls-Royce Cullinan’ en het is geen EV
-
Nissan diep in de nestjes! Verlies negen keer zo groot als verwacht
-
Wegenbelasting op basis van oppervlak, niet gewicht, moet EV’s helpen
-
Chinese Maybach verkocht voor gigabedrag op autoshow
-
Nee, de nieuwe Ferrari draagt niet de naam Elettrica
-
CBS: plug-in hybrides stoten meer fijnstof uit dan diesels
-
Lynk & Co 900-ontwerper: ‘ook ik zie de gelijkenissen met Range Rover’
-
Hyundai gelooft nog steeds in waterstof: dit is de Nexo
-
Mercedes vindt het stuurwiel opnieuw uit, zodat jij een filmpje kan kijken
-
Duik in de prijslijst: dit kost de DS N°8 in Nederland
-
Deze BMW Neue Klasse is een soort oversized nachtlampje
-
Nieuwe Lexus ES en Toyota bZ7: eentje komt sowieso naar Europa