Audi e-tron vanaf vandaag in productie
Audi is op maandag 3 september 2018 gestart met de massaproductie van de volledig elektrische e-tron die begin 2019 op de markt komt. De e-tron ziet in Brussel het levenslicht.
Wereldpremière
De productiestart wordt aangekondigd zónder fabrieksfoto’s. We krijgen alleen een Misano-rode Audi e-tron onder een doek te zien. Dat is natuurlijk niet zonder reden, want Audi moet de e-tron officieel nog onthullen. De wereldpremière van Audi’s eerste volledig elektrische SUV vindt op 17 september plaats in San Francisco. Tot die tijd blijft het exterieurdesign geheim. Het interieur is al gepresenteerd door Audi.
Exterieurdesign
Het exterieurdesign zal overigens geen grote verrassing zijn. Audi heeft al foto’s van prototypes gepresenteerd met een beperkte hoeveelheid camouflage. Aan de hand daarvan weten we eigenlijk hoe de auto gaat ogen.
Autonome transportsystemen
Audi heeft de fabriek in Brussel speciaal aangepast op de komst van de e-tron. Er rijden autonome transportsystemen rond die de accupakketten naar de auto’s vervoeren. Daarnaast hebben werknemers in Brussel meer dan 200.000 trainingsuren achter de rug om de elektrische Audi te kunnen produceren.
Elektromotoren
Audi produceert de elektromotoren van de e-tron in een productiefaciliteit in Győr, gelegen in Hongarije. Elke dag lopen er in Győr 400 elektromotoren van de band. Audi kan de productie in de toekomst verder opschroeven. Ook in de productiefaciliteit in Győr gebruikt Audi autonome robots om onderdelen – in dit geval elektromotoren – te vervoeren.
Accupakket
De Audi e-tron krijgt een 95 kWh-accupakket en een actieradius van ongeveer 400 kilometer volgens de nieuwe WLTP-meetmethode. De auto gaat ongeveer 82.500 euro kosten en is daarmee een directe tegenhanger van de Jaguar I-Pace. De Audi e-tron kan tot 150 kW laden bij snellaadsstations. Dat betekent dat je na ongeveer 30 minuten laden weer een flinke afstand kunt rijden.
Zijcamera’s
De Audi e-tron heeft een aantal bijzondere voorzieningen, zoals optionele zijcamera’s in plaats van spiegels: Audi Virtual Mirror. In totaal krijgt de Audi e-tron vijf displays in het interieur: twee in de middenconsole, één voor de neus van de bestuurder en twee links en rechts onderaan de voorste raamstijlen. Die laatste twee zijn voor de zijcamera’s die Audi dus optioneel op de auto monteert. Standaard heeft de e-tron gewoon zijspiegels. Audi installeert de zijcamera’s onderaan de A-stijlen. Als bestuurder kijk je vervolgens naar twee 7-inch OLED-touchscreens in het interieur. Je kan het beeld op de OLED-schermen inzoomen, uitzoomen en zelfs de kijkhoek aanpassen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Rijtest Mini Cooper SE: meer vermogen en moderner dan ooit
-
Waarom we de Rolls-Royce Cullinan niet ‘gefacelift’ mogen noemen
-
Wat de W12 van deze Bentley Batur gemeen heeft met Phil Collins
-
Pas op: deze populaire benzine uit Frankrijk beschadigt jouw auto
-
De productiepartner van Fisker gelooft er niet meer in
-
Na ontslagen op ontslagen volgen bij Tesla… nóg meer ontslagen
-
Slachtofferhulp boos op vaste klanten CJIB: ‘Gek dat we dit toelaten’
-
Lege accu? Dit kost het als je strandt met je elektrische auto
-
Koopwijzer: Fiat Panda – prijzen, problemen en uitvoeringen
-
Grijp je kans! En koop nu de rechten op Austin Rover
-
Een kijkje in de ‘geheime’ opslagruimtes van Alfa Romeo
-
Xpeng werkt aan compacte, elektrische hatchback voor Europa