Aston Martin Vantage Roadster: van open naar dicht in 6,7 tellen
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F02%2FAston-Martin-Vantage-Roadster_06.jpg)
Eindelijk gaat het dak eraf voor de Aston Martin Vantage. Waar de Britse autobouwer er voor de DB11 juist voor koos om het leveringsprogramma in zo kort mogelijk tijd te completeren, daar werd het gamma van de Vantage over een breder tijdsbestek uitgebreid. Met de Roadster erbij is de Vantage-familie compleet.
Met de komst van de DB11 gaf Aston Martin het startschot voor een waar productoffensief, waarbij drie productlijnen in enkele jaren uitgerold zouden worden. De DB11 beet als Coupé de spits af. Daarna zou de Vantage volgen. Maar het uitgestippelde plan werd overhoop gehaald toen Aston Martin Andy Palmer als CEO aanstelde. De Vantage werd uitgesteld, want de DB11 Coupé moest direct bijstand krijgen van de DB11 Volante.
DBS
En zo geschiedde. Maar die gedachtegang gold niet voor de Vantage-familie. Nadat de Vantage ten tonele was verschenen, bracht Aston Martin eerst het topmodel DBS uit. Dat model verscheen wel in korte tijd in twee carrosserievormen, als Coupé en Volante. De Vantage was er op dat moment alleen nog als Coupé, maar vast stond dat de Roadster de sportwagenarena zou betreden. Het duurde langer dan met de DB11 en DBS. De Vantage Coupé dateert alweer van 2018 en nu, twee jaar later, arriveert de Roadster.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F02%2FAston-Martin-Vantage-Roadster_07.jpg)
Z-vormig
Aston Martin kiest voor hetzelfde dakconcept als bij de DB11 en DBS en eerdere V8 en V12 Vantage en dat betekent een linnenkap. De softtop ligt in geopende stand achter de twee vaste hoofdsteunen. Een harde tonneaucover als afdekking ontbreekt. Het openen en sluiten van de kap gebeurt in recordtempo. Minder dan zeven tellen moet je wachten om de softtop neer te klappen (6,7 seconden) of om het dak te sluiten (6,8 tellen). Voor het Z-vormig openen en sluiten van de kap hoef je slechts één handbeweging te doen, en dat is de knop bedienen. Het ont- en vergrendelen van de softtop aan de voorruitstijl gebeurt vol-automatisch. De kap is zowel wanneer de Aston Martin stilstaat als tijdens het rijden met een maximum snelheid van 50 km/h te bedienen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F02%2FAston-Martin-Vantage-Roadster_09.jpg)
4.0 V8
Voor de aandrijving wijkt de Roadster niet van de Coupé af. Hij beschikt over een aandrijfbron die de Engelsen van aandeelhouder Daimler betrekken. De motor uit de Mercedes-AMG C 63 kent een slagvolume van vier liter, telt acht cilinder en reikt tot 510 pk en 685 Nm. Aan de krachtbron hangt bij de marktintroductie een achttrapsautomaat van ZF. Over een handbak wordt niet gesproken. Met de motor in het vooronder haalt de open tweezitter een topsnelheid van 304 km/h, maar Aston Martin benadrukt dat die snelheid alleen met gesloten dak gehaald kan worden. De sprint 0-100 km/h legt de sportwagen in 3,8 tellen af. Een prestatieniveau dat iets minder is dan dat van de coupé, wat niet alleen te wijten is aan de gewijzigde aerodynamische vorm, ook door het 60 kg hogere wagengewicht.
Zomer leverbaar
Aston Martin start de levering in het tweede kwartaal van 2020, zodat deze zomer al genoten kan worden van de eerste zonnestralen.
Lees ook:
Ook interessant
-
Autovisie Kennisquiz: kenmerkende striping
-
Citroën plant verbeterde elektro-aandrijflijn voor C4
-
Lamborghini Huracán Tecnica: een schreeuw uit het verleden
-
Dit helpt Volvo om per 2030 enkel nog EV’s te bouwen
-
Record: Bugatti Chiron van 4 miljoen euro op Nederlands kenteken
-
ANWB voorziet meer files en een ‘permanent verkeersinfarct’
-
Laatste uitvoering BMW i3 is heel exclusief, maar niet bijzonder
-
Lamborghini’s vierde model wordt 2-deurs GT crossover
-
Deze occasion wil je: Alpina B3 voor minder dan 15.000 euro
-
Dit is de eerste Aston Martin Valkyrie op Nederlands kenteken!
-
Lynk & Co verhoogt maandelijkse abonnementskosten voor de 01
-
Gelimiteerde versie voor toch al gelimiteerde Cupra Formentor