Aston Martin Valkyrie voor Le Mans is geen hybride
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fap-1zxe4wnj11w11_news.jpg)
Aston Martin heeft grootse plannen voor de Aston Martin Valkyrie. Het merk wil ermee gaan racen in de nieuwe hypercar-klasse in WEC. Maar in tegenstelling tot de verwachtingen zal deze versie geen hybride-aandrijving krijgen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fap-1zxe32h9h1w11_news.jpg)
De Aston Martin Valkyrie is vanaf het begin ontwikkeld als een hybride. Hij heeft een 1.014 pk sterke 6,5 liter V12 en een 160 pk sterke elektromotor in het midden liggen. Beide elementen ondersteunen elkaar prima, maar het is wellicht iets teveel van het goede voor de nieuwe LMP1/hypercarklasse in de WEC (World Endurance Championship). Als we Aston Martin mogen geloven zou de Valkyrie onveranderd gehakt maken van de concurrentie.
750 pk
Gelukkig voor de concurrentie blijft de Valkyrie niet onveranderd. Dit aangezien de FIA onlangs de regels aanpaste. En om daaraan te voldoen moeten de Britten hun hypercar flink downtunen. De regelmakers bepaalden namelijk dat het maximale systeemvermogen van auto’s in die klasse niet boven de 750 pk mag uitkomen. Een bijkomstigheid daarvan is dat een hybride-aandrijflijn niet meer verplicht is. Overigens schijnt deze aanpassing in de reglementen gedaan te zijn op aandringen van Aston Martin.
David King, baas van de sportafdeling van het merk, geeft aan dat het hij het niet nodig vindt om de hybride-elementen van de Valkyrie te behouden. Ze zijn volgens hem overbodig aangezien de V12 van zichzelf al goed is voor meer paardenkrachten.”We hebben een gigantische V12 die we gaan downtunen om hem klaar te maken voor de raceklasse. De straatlegale versie heeft hybride-elementen, de racewagen heeft dat niet.”
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F07%2Faston-martin-valkyrie-18-large-1.jpg)
Uiteindelijke regelgeving
“Aan een motor van dit formaat en gewicht wil je geen hybride- of elektrische elementen toevoegen. We willen ook geen kleinere motor plaatsen zodat we daar weer hybride aan toe kunnen voegen. Daarom was de discussie omtrent vierwielaandrijving, en gelijkwaardige tweewielaandrijving ook erg belangrijk bij het afronden van de uiteindelijke regelgeving,” vertelde King aan Sporstcar365.
De uiteindelijke raceversie van de Aston Martin Valkyrie op de Grand Prix van Silverstone van volgend jaar aan het publiek getoond worden. Op dit moment is de fabrikant nog in een vroeg stadium van ontwikkeling en testen. King bevestigde dat de auto sowieso klaar is voor de start van het raceseizoen van de nieuwe hypercarklasse in de WEC. Deze gaat over ongeveer een jaar van start.
Lees ook:
Ook interessant
-
Hier krijg je bijna 20.000 dollar korting op een nieuwe Tesla Model 3
-
Dit is de 10 duurste en goedkoopste gemeentes om jouw elektrische auto op te laden
-
Uit cijfers blijkt deze tweedehands auto de perfecte occasion te zijn
-
Benzine wordt in 2024 misschien niet nóg duurder
-
Opvallend: tweedehands dieselauto’s plots populairder dan elektrische occasions
-
Wordt deze Volvo EX30 de bestverkochte auto van 2024?
-
Duik in de prijslijst: de BMW XM – lekker fout?
-
Dit rijdende paasei kun je binnenkort in Nederland tegenkomen
-
Zo bizar veel belasting betaal jij vanaf 2026 voor een elektrische auto
-
Twintig jaar Bentley Continental GT: De bruut en de troonopvolger
-
Deze 3 betrouwbare occasions koop je voor het geld van een Apple Vision Pro
-
Zie hoe deze Tesla alle elektrische auto’s het nakijken geeft op de Nürburgring