Eindelijk doet Aston Martin de officiele specificaties van de hybride hypercar Valkyrie uit de doeken. Zoals verwacht is de Valkyrie een van de sterkste modellen ooit gebouwd door Aston Martin en partner Red Bull Advanced Technologies.

1.160 pk

De hybride aandrijflijn van de Aston Martin Valkyrie schopt het tot 1.160 pk bij 10.500 toeren per minuut en maximaal 900 Nm bij 6.000 toeren per minuut. Kijken we naar de 'losse onderdelen' van de aandrijflijn, dan blijkt dat de atmosferische 6,5-liter V12-motor alleen al goed is voor 1.014 pk bij 10.500 toeren per minuut en 740 Nm bij 7.000 toeren per minuut. Het maximum toerental van de V12 bedraagt 11.100 toeren per minuut. Vergelijkbaar met motoren van Formule 1-auto's en tweewielers.


Lichte V12

De V12 is daarnaast buitengewoon licht. Door toepassing van onder meer titanium weegt hij niet meer dan 206 kilogram. De krukas van de Valkyrie is bijvoorbeeld 50 procent lichter dan die van de Aston Martin One-77.

Rimac en Integral Powertrain Ltd

Het hybride systeem - afkomstig van Rimac en Integral Powertrain Ltd - voegt hier een extra 160 pk en 280 Nm aan toe. Integral Powertrain Ltd levert de elektromotor en Rimac de Rimac het lichtgewicht batterijpakket. Prestatiecijfers kan Aston Martin nog niet noemen.


Power Boost

De Valkyrie is uitgerust met verschillende systemen, zoals een heuse Power Boost en een Energy Recovery System. Ook een KERS-systeem (Kinetic Energy Recovery Systems) is aanwezig. Dit systeem zorgt ervoor dat remenergie, die normaal wordt omgezet in warmte, wordt opgeslagen in de batterij.

Prototypes

Volgens Aston Martin zijn de eerste prototypes van de Valkyrie in aanbouw. Aston Martin bouwt 175 exemplaren van de Valkyrie, waarvan 25 nog extremere AMR-versies. De prijs van de hypercar ligt op ongeveer 3 miljoen euro, exclusief belastingen. Aston Martin en Red Bull zijn in de tussentijd al begonnen aan een nieuw project: Project 003.