Aston Martin onthult AM-RB 001 hypercar
![Aston Martin Red Bull AM-RB 001](https://img.autovisie.nl/images/EEoyqMJIoMdcx7gUZofGKLQdl0o=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FAston-Martin-Red-Bull-AM-RB-001-e1477055091813.png)
Aston Martin en Red Bull onthullen vandaag in het Engelse Gaydon de AM-RB 001. Met techniek uit de Formule 1, een atmosferische V12 en een zeer aerodynamische carrosserie is het ‘de volgende generatie hypercar’ volgens de twee.
Design
De AM-RB 001 is het eerste resultaat van de samenwerking tussen Red Bull Racing en Aston Martin. Een van de hoofdverantwoordelijken voor de auto is Formule 1-designer Adrian Newey, die door de jaren heen een aantal van de meest succesvolle F1-auto’s heeft getekend. Toch is de AM-RB 001 geen racewagen. In de basis wordt hij gemaakt voor straatgebruik, maar hij moet ook ongekende prestaties bieden als hij een keer op een circuit wordt vrijgelaten.
LMP1
Voor klanten die alleen op het circuit willen rijden brengen Aston Martin en Red Bull Racing een speciale versie van de AM-RB 001. Die auto moet ongeveer dezelfde prestaties gaan bieden als een LMP1-racewagen zoals de Porsche 919 Hybrid die Le Mans won.
Nieuwe V12
Om die prestaties te bereiken heeft Aston Martin een helemaal nieuwe hoogtoerige atmosferische twaalfcilinder ontwikkeld. Hij moet een vermogen gaan leveren van meer dan 1 pk per kg. Hoeveel vermogen hij precies krijgt, is voorlopig nog niet bekend. Adrian Newey tekende ook de versnellingsbak waaraan het blok is gekoppeld. De bak werd ontwikkeld door Red Bull Advanced Technologies. Volgens Newey moet de auto een dubbel karakter krijgen: een van een comfortabele sportwagen voor straatgebruik aan de ene kant en een extreem capabele racewagen aan de andere kant. Newey heeft volgens Aston Martin dertig jaar aan ervaring in de ontwikkeling van de ophanging gestopt.
2018
Aston Martin bouwt tussen de 99 en 150 exemplaren van de AM-RB 001. Daarvan zijn er sowieso 25 voor circuitgebruik en ook de prototypes horen bij het totaal. De verdere ontwikkeling wordt gedaan door Q, Aston Martins personalisatieafdeling, en Red Bull Advanced Technologies. De productie vindt plaats in de fabriek van Aston Martin in Gaydon. De eerste exemplaren gaan in 2018 de weg op. Aston Martin heeft nu al 370 gegadigden voor de auto, die tussen de 2 en 3 miljoen pond, zo’n 2,5 tot 3,6 miljoen euro, moet kosten.
Live
Collega Sjoerd van Bilsen is aanwezig bij de onthulling van de nieuwe hypercar. Bekijk zijn video en foto’s hieronder:
![](https://img.autovisie.nl/images/K4mhuFJcdBPYmyRy_tm5oVPEjSc=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FAM-RB-001-Aston-Martin-Red-Bull-Racing-2-Sjoerd-van-Bilsen-Autovisie.nl_.jpeg)
![](https://img.autovisie.nl/images/KgUSQD0Y84ZYwk1sByhFsmvGmvE=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2FAM-RB-001-Aston-Martin-Red-Bull-Racing-Sjoerd-van-Bilsen-Autovisie.nl_.jpeg)
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?