Nu ook vernieuwd: Renault Clio R.S. en GT Line
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2F1-Renault-Clio-RS-GT-Line-e1467723251739.jpg)
De gefacelifte Renault Clio werd afgelopen maand gepresenteerd en oogt niet veel anders dan zijn voorganger. In navolging daarvan presenteert het Franse merk nu de vernieuwde Renault Clio R.S., die feitelijk ook op maar een paar punten verschilt van het uitgaande model.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F07%2F3-Renault-Clio-RS-GT-Line.jpg)
Renault Clio R.S.
Natuurlijk krijgt ook de R.S. het iets gewijzigde front van de gewone Clio mee. Het meest zichtbare verschil is er in de vorm van de zogeheten R.S. Vision LED-verlichting. Deze units zijn vormgegeven volgens het patroon van de zwart-wit geblokte vlag. Verder zijn er nieuwe 18-inch lichtmetalen wielen en anders ontworpen dorpels.
Ook motorisch is er weinig nieuws. Nog steeds kun je kiezen uit de ‘instapper’ met 200 pk of de 220 pk-sterke Trophy. Beide zijn voorzien van de zestraps EDC-automaat met dubbele koppeling. De reguliere R.S. is er met Sport-chassis of het iets strakkere Cup-chassis; het chassis van de Trophy is verlaagd – 20 millimeter voor, 1o millimeter achter.
0 tot 100 kilometer per uur gaat in de Trophy in slechts 6,6 seconden, tot aan een topsnelheid van 235 kilometer per uur. Optioneel is er een Akrapovič-uitlaatsysteem.
Sensationeel
Wie iets echt sensationeels verwacht, kan wellicht beter nog even wachten. Later in de levensloop van deze nieuwe Clio R.S. kan er een echt opgeruigde versie komen, waarvan we onlangs een voorproefje kregen in de vorm van de Renault Clio R.S. 16 concept – voorzien van de 275 pk sterke 2,0 liter turbomotor uit de Mégane R.S. 275 Trophy-R.
Wie juist wat minder spektakel van het rijden verwacht, maar wel een sportief ogende Clio wil, kan het model ook als GT Line bestellen. Die heeft onder meer een diffuser, zijskirts, 16- of 17-inch lichtmetaal een een verchroomd uitlaatsierstuk. Binnenin is veel te blauw te vinden, evenals onder meer een met geperforeerd leer bekleed stuurwiel met GT-Line badge, sportstoelen en aluminium pedalen.
Prijzen van de vernieuwde Renault Clio R.S., Clio R.S. Trophy én Clio GT-Line worden later bekendgemaakt. Deze zomer zijn ze al te bestellen, vanaf dit najaar worden de auto’s geleverd.
Lees ook:
Ook interessant
-
Benzine toch niet duurder!
-
Nooit meer een parkeerkaartje kopen: zo werken de 4 bekendste parkeerapps
-
Deze occasion wil je: Peugeot 607, beter dan een BMW 5-serie?
-
Bijna 30 procent van de benzinerijders wil na accijnsverhoging een andere auto
-
Audi stopt met de Q4 e-tron 40, dit is zijn opvolger
-
Wanneer je ook in auto’s van Lexus een yoke-stuur kan verwachten
-
Dit is hoeveel wegenbelasting je voor een camper betaalt in 2026
-
Duik in de prijslijst: de Kia EV9, wat de Koreaanse mastodont kost
-
Skoda maakt de Enyaq 1000 euro duurder, maar dat is niet zonder reden
-
Dit kosten de nieuwe Mini Cooper en Countryman
-
De wankelmotor is betaalbaar terug bij Mazda
-
Je bent al te laat, als je een Volvo met dieselmotor wil kopen