Deze Aston Martin DB5 is een van de bekendste auto’s ooit
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fschermafbeelding-2019-07-19-om-17-12-57.png)
Op de veiling tijdens de Monterey Car Week in augustus gaan jaarlijks de meest indrukwekkende stukken onder de hamer. De Aston Martin DB5 die daar dit jaar wordt geveild, is misschien wel de bekendste auto ter wereld.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fschermafbeelding-2019-07-19-om-17-13-07.png)
De Monterey Car Week is een verzameling van auto-gerelateerde evenementen in Monterey, Californië. Afsluiter van de week is bijvoorbeeld de beroemde Concours d’Elegance op Pebble Beach. Liefhebbers hebben genoeg te smullen in die week. Zo ook bij de veiling waar onder andere het grote veilinghuis RM Sotheby’s jaarlijks veel bijzondere auto’s mee naartoe neemt. Een Aston Martin DB5 is daar op zich niet eens heel indrukwekkend, maar dit jaar nemen ze een wereldberoemd exemplaar mee.
007
De DB5 maakte zijn debuut op het doek in de legendarische Bond-film Goldfinger (1964). De Aston moet daar 007 en Tilly Masterson redden uit de fabriek van Goldfinger en is uitgerust met allerlei verborgen wapens en trucs. De film, die door velen als de beste en meest invloedrijke Bond-film wordt gezien, was een enorm succes. Niet alleen voor de filmmakers, ook voor Aston Martin.
Het merk zag bestellingen voor de DB5 namelijk door het plafond schieten. En dus zag het samen met Eon Productions, producent van de film, potentie. Aston Martin bouwde zelf twee Bond-DB5’s voor de volgende film, Thunderball (1965). De Astons werden ook gebruikt op evenementen over de hele wereld, om de film te promoten. Beide waren uitgerust met alle bekende 007-gadgets, zoals een schietstoel en een kogelschild in de kont.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fschermafbeelding-2019-07-19-om-17-13-42.png)
En die werkten nu allemaal veel beter, omdat ze door Aston Martin gebouwd waren tijdens het productieproces. De eerste auto uit Goldfinger was namelijk een reguliere DB5 die door de filmproducenten was omgebouwd. De bouwkwaliteit van de gadgets was niet van een hoog niveau en na een paar keer hield de schietstoel er wel mee op. Maar de machinegeweren in de Bond-auto’s gemaakt door Aston Martin zelf, werken tot op de dag van vandaag nog steeds. En laat de auto die in Monterey wordt geveild nou niet één van die twee zijn! De gefortuneerde persoon die binnenkort het meest op die auto biedt, kan op de snelweg dus gemakkelijk ruimte opeisen door de twee lopen uit de bumper tevoorschijn te laten komen. Want in Amerika mag je met deze auto echt de weg op. Kogels kunnen er overigens niet meer in.
Museum
Zoals bijna elk bijzonder veilingstuk, heeft ook deze DB5 een lange geschiedenis. Nadat de twee beroemde auto’s in Thunderball schitterden, werden ze verkocht aan de Britse autoverzamelaar Lord Anthony Bamford. Een van de twee auto’s deed hij snel van de hand, maar hij hield deze DB5/2008/R (het chassisnummer van de auto die in Monterey staat) tot 1970 in zijn bezit. De DB5 vloog daarna de oceaan over en kwam in handen van B.H. Atchley, eigenaar van het Smokey Mountain Car Museum in Tennessee, Amerika. Daar bleef de auto 35 jaar lang het kopstuk van de collectie.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Fschermafbeelding-2019-07-19-om-17-14-59.png)
In 2006 nam RM Sotheby’s de auto over. Een aantal van de 007-gadgets op de auto werkte nog, maar het grootste deel van de auto was nooit gerestaureerd. RM Sotheby bracht de auto onder in Zwitserland bij Roos Engineering, een van de 13 officiële Heritage Specialists van Aston Martin. Zij restaureerden de auto in vier jaar naar originele en volledig werkende staat. Daarmee is deze auto een van de drie aangepaste Bond-DB5’s ter wereld (er was een vierde, maar die is op mysterieuze wijze verdwenen). Vorig jaar ging er ook een Bond-DB5 onder de hamer, maar die auto was niet voorzien van alle beroemde gadgets. Het ging hier namelijk om de DB5 uit Goldeneye (1995), die alleen werd gebruikt voor een openingsscène. RM Sotheby’s geeft voor hun DB5 nog geen verwachte prijs op, maar we weten natuurlijk al wel dat dit een van de kopstukken van de veiling gaat zijn.
Lego
Vorig jaar is Aston Martin begonnen met de bouw van 25 replica’s van de DB5. Ook die auto’s zijn voorzien van allerlei gadgets en wordt gebouwd in de fabriek waar ook de eerste DB5 van Bond van de band rolde. Kosten: €3,1 miljoen exclusief belastingen. Voor wie dat toch een beetje te veel is, kun je ook gewoon een DB5-bouwpakket van Lego kopen. Want die kost maar €169,99.
Bron: RM Sotheby’s
Lees ook:
Ook interessant
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen
-
Waarom de Maserati MC20 GT2 Stradale géén heldenmaker is
-
Aston Martin: ‘Onze klanten haten elektrische auto’s!’
-
Zo verdwijnen miljoenen aan EV-subsidie naar het buitenland