Ken je de Aspark Owl nog? Deze elektrische hypercar, voorzien van een koolstofvezel body, werd in 2017 voorgesteld op de IAA-autoshow in Frankfurt. Het Japanse bedrijf is nog altijd druk met het ontwikkelen van de elektrische hypercar maar weet toch opnieuw de headlines te halen dankzij een uitspraak om een gooi te doen naar het ronderecord op de Nürburgring Nordschleife.

Vijftig exemplaren

Van de Aspark Owl zien slechts vijftig exemplaren het levenslicht, als alles natuurlijk volgens plan verloopt. Want dat is vaak met dit soort projecten. Eerst zien, dan geloven. Hetzelfde geldt voor het ronderecord op de Nürburgring Nordschleife. Volgens het bedrijf heeft de hypercar de potentie om dit beroemde circuit razendsnel af te leggen, zelfs in recordtijd. Ook vertelt het bedrijf dat
er mogelijk een extremere circuitvariant van de auto komt. Voor nu alleen uitspraken.

Explosieve prestaties

De Aspark Owl sprint in 1,9 seconden naar 100 km/h en bereikt een topsnelheid van 280 km/h. De actieradius komt uit op 150 kilometer. Aspark Owl mikt op een piekvermogen van 858 kW, ongeveer 1.150 pk. Met een gewicht van slechts 850 kilogram moet dat resulteren in explosieve prestaties.

Niet goedkoop

Goedkoop is de auto niet, want Aspark brengt 3,1 miljoen euro in rekening voor één exemplaar van de Owl. De levering van de eerste auto start naar verwachting in 2020. Nogmaals: als alles volgens plan verloopt. De huidige recordhouder op de Nürburgring Nordschleife is de elektrische Nio EP9 met een rondetijd van 6:45.90.