Andreas Bovensiepen, CEO van Alpina, heeft zich duidelijk uitgelaten over de voorwielandrijvers van BMW: zijn bedrijf gaat er niet aan werken. 

Alpina B3


Met de recente lancering van de nieuwe voorwielaangedreven BMW 1 Serie heeft het Duitse merk de tongen flink losgemaakt. De stap van achterwielaandrijving naar voorwielaandrijving kan in de ogen van de fans niet als goed bestempeld worden. Er valt natuurlijk te discussiëren of de kopers van de auto het verschil überhaupt wel gaan merken, maar daar gaan we nu niet op in. Alpina heeft namelijk laten weten dat het sowieso niet aan de voorwielaangedreven modellen van het merk gaat werken. Nu niet, en in de toekomst ook niet.

Geen cent te verdienen

De grote baas van de BMW-tuner laat weten dat er voor Alpina geen cent te verdienen valt als ze zich gaan bezighouden met de nieuwe voorwielaandrijvers. De ontwikkelingskosten voor een dergelijk model zouden te hoog liggen om uiteindelijk de kleine marge op de kleinere auto's te verantwoorden. In die markt is volgens Bovensiepen niet heel veel geld te halen.

Daarnaast zouden ze in de problemen komen met de ontwikkeling. Alpina werkt al jaren samen met ZF, de versnellingsbakkenleverancier van BMW. Voor de voorwielaangedreven auto's werkt de Duitse autofabrikant samen met het Japanse Aisin. Daarom zou Alpina met een nieuwe leverancier moeten gaan samenwerken, en zou het een hoop nieuwe kennis in huis moeten halen.

Achterwielaandrijving

Daarom houden de tuners het liever bij hetgeen ze kennen: het aanpakken van de BMW's die achterwielaandrijving hebben. Verder werkt Alpina altijd met een select aantal motoren verdeeld over meerdere auto's. Bovensiepen geeft als voorbeeld: "De V8 van BMW ging standaard in de 7, 6, en 5 Serie. De diesels vinden hun weg naar de X3 en de 5 Serie. De zes-in-lijn wordt alleen gebruikt voor de 3 en de 4 Serie."

Daarnaast heeft Alpina zich nooit eerder bezig gehouden met de kleinere modellen van BMW. Zelfs niet toen deze nog achterwielaandrijving hadden. In 2010 vertelde Bovensiepen al dat ze de mankracht niet hadden om genoeg 1 Series te produceren om winst te maken op de toch al krappe marges. Het zou daarom extra vreemd zijn als de tuner nu wel die overstap zou maken.