ABT geeft Audi SQ5 TDI bijna 400 pk en stijlvolle updates
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi-sq5-abt-1.jpg)
ABT heeft het er maar druk mee. Het Duitse tuningsbedrijf pompt de ene na de andere Audi, VW en Seat op. Ook de Audi SQ5 TDI kon niet ontkomen aan een make-over en extra paardenkrachten.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi-sq5-abt-2-e1563778056330.jpg)
Bij bijna elke autofabrikant is diesel in de ban gedaan. Maar niet bij Audi, die geeft nu juist de krachtigere S-modellen standaard een TDI-motor. Dat dat niet direct een slecht ding hoeft te zijn, vertelde onze redacteur Peter Hilhorst tijdens zijn test met de nieuwste Audi S4. Ook de Audi SQ5 heeft een zelfontbrander onder de motorkap en juist die is nu onder handen genomen door ABT.
ABT-makelij
Daardoor heeft de SUV niet meer 347 pk en 700 Nm, maar kan hij werken met 390 pk en 760 Nm. Om die cijfers op te krikken hoefde ABT geen magische dingen uit te voeren. Er werd niets aan de drieliter V6-aandrijflijn veranderd. Alleen de ECU werdt vervangen voor eentje van ABT-makelij. Resultaat is dat een sprint van 0-100 km/h nu gedaan is in 4,9 seconden in plaats van de standaard 5,1.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2Faudi-sq5-abt-8.jpg)
Het meest opvallende aan de auto zit dan ook aan de buitenkant. ABT heeft de auto een zeer stijlvol, maar toch sportief voorkomen gegeven. Hiervoor verving het de standaard bodykit van de auto voor een iets bredere en iets lagere. Daardoor vinden we nu aan de achterkant bijvoorbeeld een vleugel en een bumper die wel iets weg heeft van een diffuser, maar het net niet is.
Naar wens
Optioneel kan de klant er nog voor kiezen om een ABT-schroefset te laten plaatsen. Daardoor komt de auto wat dichter op het asfalt te liggen en moeten de rijkwaliteiten van de SUV verbeteren. Ook wil ABT voor wat extra cash 22-inch velgen met ‘aero ring’ plaatsen en het interieur volledig naar wens aanpassen. Denk hierbij onder andere aan een ABT-start-stopknop, een ABT schakelpook-cover van koolstofvezel en andere extraatjes.
Wat de motor-upgrade kost vertelt ABT niet. Daarvoor moet er even contact gezocht worden met het bedrijf als er interesse is.
Lees ook:
Ook interessant
-
Waarom iemand een miljoen neertelt voor deze beruchte Dodge Challenger R/T
-
4 MBO-banen in de autobranche met hoog salaris en baangarantie
-
Ook deze Ferrari Monza SP1 van LEGO kun jij niet betalen
-
Voor 267.826 euro is deze simpele Lada Niva-occasion van jou
-
Autovisie Kennisquiz: Le Mans (deel 1/2)
-
Rekeningrijden kost werkende Nederlander veel geld
-
Is de elektrische Caterham Seven nog steeds een lichtgewicht?
-
De nieuwe Aston Martin DB12 vergeet even dat Ferrari bestaat
-
BMW trekt het doek van de nieuwe 5-serie én i5
-
Duik in de prijslijst: de Hyundai Kona
-
De vernieuwde Opel Corsa: grootste probleem nu opgelost?
-
Je raadt nooit hoe extreem duur deze 1000+ pk sterke Amerikaanse occasion is!