850+ pk sterke Pagani Utopia is alles wat je (niet) verwacht
Pagani ken je natuurlijk van de Zonda en de Huayra. Hier komt nu een model bij: de Utopia. De bloedsnelle hypercar is niet wat je verwacht van een hypercar uit 2022, maar alles wat je verwacht van een Pagani.
Waar bijna alle merken aan het elektrificeren zijn, ook fabrikanten van hypercars, kiest de Italiaanse fabrikant voor een aandrijflijn die lak heeft aan de hoge benzineprijzen, de stikstofcrisis en de CO2-uitstoot. En dat is waarom je de bolide wil.
Pagani elektrificeert de Utopia niet
De Pagani Utopia heeft een V12 met een slagvolume van 6,0 liter achter de voorstoelen liggen. Hoewel je niet echt van downsizing kan spreken, beschikt het motorblok – afkomstig van Mercedes-AMG – over twee turbo’s. Het vermogen komt uit op 864 pk en 1100 Nm aan koppel.
Maar het wordt nog beter! De Pagani Utopia is niet enkel met een 7-traps gerobotiseerde handbak van Xtrac leverbaar. Je kan de hypercar ook met een handgeschakelde versnellingsbak bestellen. Je hebt dan zeven verzetten tot je beschikking. Het vermogen wordt enkel naar de achterwielen gestuurd middels een elektromechanisch differentieel.
Een carbontitanium monocoque zorgt voor een wagengewicht van slechts 1280 kilogram. Wat de topsnelheid is en hoe snel de hypercar van 0 naar 100 kilometer per uur sprint, is vooralsnog onduidelijk. Echter, met 80 kilogram minder gewicht om mee te zeulen dan de Huayra en 116 pk meer dan dat model, moet-ie een stukje sneller zijn.
De Huayra sprint van 0 naar 100 kilometer per uur in 3,2 seconden. De topsnelheid ligt op zo’n 370 kilometer per uur.
Typisch Pagani-design voor de Utopia
Met zijn bizarre specificaties, maar ook met zijn uitbundige vormgeving is de Utopia weer een typische Pagani. Zo heeft de hypercar met zijn vier lichtunits en brede sharknose grille het kenmerkende gezicht van het Italiaanse merk. Aan de achterkant hetzelfde verhaal: met vier uitlaatpijpen en grote luchtkanalen die de rijwind langs en over de brede heupen leiden.
Ook het interieur is weer typisch wat je van het merk verwacht. Hoewel vast niet iedereen het leergebruik in combinatie met chromen accenten mooi vindt, is het wel echt Pagani.
De hypercar is nu al uitverkocht
Als altijd is ook deze Pagani weer voor een erg beperkte groep mensen weggelegd. Het prijskaartje van de hypercar is naar verluidt zo’n 2,5 miljoen euro. Alle 99 exemplaren zijn al verkocht.
Lees ook:
Ook interessant
-
Elektrische Vinfast VF6 is best concurrerend geprijsd
-
Amnesty: ‘Elektrische auto’s zijn slecht voor de mensenrechten’
-
Eerste Nederlandse snelweg met e-tol: zo werkt het
-
Als jij dít doet in de auto, ben je vanaf nu niet meer verzekerd
-
Westerse automerken in luxesegment krijgen rake klappen in China
-
Recaro is gered, maar het is vanaf nu geen Duits bedrijf meer
-
Dit zijn de best en slechtst scorende auto’s bij crashtest 2024
-
Deze update maakt de originele Mazda MX-5 drie seconden sneller!
-
Waarom Half-Life 2-fans zullen smullen van de nieuwe DS N°8
-
Hier staat min of meer de nieuwe, elektrische Volkswagen Golf
-
Duik in de prijslijst: de nieuwe Audi A6 (e-tron)
-
Met de nieuwe service van Nio kun je in theorie de bijtelling ontduiken