5 vragen aan Denis Donkervoort
Voor Donkervoort was 2014 een succesvol jaar en men viert dat met de introductie van de D8 GTO Bilster Berg Edition. De supercarbouwer maakt er heel toepasselijk maar veertien van. Vijf vragen over deze speciale versie aan Denis Donkervoort, verantwoordelijk voor de verkoop en productie binnen Donkervoort Automobielen.
Verwacht je ze snel te verkopen?
“Nog voor de officiële onthulling waren er al vier exemplaren verkocht. Eentje naar Frankrijk en drie naar Duitsland… De verwachtingen zijn daarom goed.”
Donkervoort spreekt over Performance Plus. Is dat een nieuwe uitvoering?
“Nee, hiermee willen we benadrukken dat deze uitvoering weer net een stapje verder gaat dan de D8 GTO Performance. Je moet de Bilster Berg Edition vooral zien als een overtreffende trap van Performance met een nog betere wegligging, maar niet als een zelfstandige uitvoering.”
Niet meer vermogen dus?
“De focus van de uitvoering lag vooral op de wegligging. De 2,5 liter turbomotor van Audi levert nog steeds officieel 380 pk (lees 400+ pk – red) en ook de sprinttijd is onveranderd 2,8 seconden naar 100 km/h. Dezelfde hoeveelheid vermogen als de Performance, maar het lichtgewicht vliegwiel en de race-koppeling in de Bilster Berg Edition laten de motor wel feller reageren.”
Kun je alle onderdelen van de Bilster Berg ook bestellen op een D8 GTO Touring en Performance?
“Klopt, het verbeterde datalogging display is bijvoorbeeld te bestellen. Alleen de Intrax-schokdempers kopen heeft geen zin, want de schokdempers en stijvere rolkooiconstructie zijn onderdeel van elkaar. Ze los bestellen kan daarom niet, want dan heeft het geen effect.”
Welke invloed hebben alle aanpassingen?
“Op een rondje Bilster Berg schelen alle aanpassingen al snel zo’n drie seconden ten opzichte van een D8 GTO Performance.”
Fotocredit: www.baaz.nl / J.Kraal / Clipboard Publishing
Lees ook:
Ook interessant
-
Volgens CEO is V8 voor AMG-rijders niet belangrijk
-
Belastingvoordeel elektrische auto verdwijnt: straks goedkoper om weer op benzine of diesel te rijden?
-
Kijk alleen met zonnebril naar het interieur van de Mansory G-Klasse
-
Ook voor deze nieuwe snelweg in Nederland moet straks tol betaald worden
-
Lotus te zwaar? Caterham komt met oplossing in EV-tijdperk
-
Italië roept Stellantis op het matje, omdat jullie deze auto niet kopen
-
Rolls-Royce Spectre Lunaflair is meest exclusieve Rolls-Royce ooit
-
Duik in de prijslijst: de Lancia Ypsilon is terug!
-
Waarom Volvo nog steeds wil dat EU verbrandingsmotor verbant
-
Kijk, dít kan er gebeuren als jij in de auto op je telefoon zit!
-
Onderzoek: Jan Modaal kan van A naar B reizen niet meer betalen
-
Zo! Die nieuwe Skoda Elroq is een scherpe aanbieding