Land Rover Defender in al zijn ‘generaties’
![](https://img.autovisie.nl/images/dvBV3c6Fphth9dNLqkLPRxb6znE=/375x211/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F07%2FLand-Rover-Defender-90-2.jpg)
De vlag hangt halfstok in het Britse Solihull. Deze week liep er de allerlaatste Land Rover Defender van de band, een model dat sinds 1983 in productie was (sinds 1948 als je de eerste Land Rover meetelt).
![](https://img.autovisie.nl/images/eUlSxr6vM5HtMXpgSMCHBpWbb6o=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F07%2Fland_rover_defender_26-e1435837240591.jpeg)
De Land Rover, die in 1948 als wereldprimeur op de AutoRAI stond, werd meer dan twee miljoen keer gebouwd. In zijn beste jaar (1971) verlieten zo’n 50.000 stuks de poorten van 41 fabrieken over de hele wereld. In 2014 kwamen er nog ‘slechts’ 14.000 nieuwe Defenders uit één fabriek, die in Solihull.
Verkoopcijfers doen de Land Rover dan ook niet de das om. De oudgediende kan simpelweg niet meer voldoen aan de steeds hogere veiligheidseisen en milieuregels en het zou te veel geld kosten om hem aan te passen. Daarom komt Land Rover volgend jaar met een compleet nieuw model in de geest van de Defender.
Hieronder de zes ‘generaties’ van de Land Rover.
Land Rover Series I (1948 – 1958)
Land Rover Series II (1958 – 1971)
![](https://img.autovisie.nl/images/3qNJo7y81X49tilUi3ZJYEgoA7U=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F07%2FLand-Rover-Series-2.jpg)
Land Rover Series III (1971 – 1985)
![](https://img.autovisie.nl/images/OcP7_MoWu7UpQpiIu5F_hilV_H4=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F07%2FLand-Rover-Series-3.jpg)
Land Rover 90 / 110 (1983 – 1990)
Land Rover Defender (1990 – 2007)
![](https://img.autovisie.nl/images/f8uZ9OT4k4C5GAtbAhQ0ea_yzC0=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F07%2FLand-Rover-Defender-90.jpg)
Land Rover Defender (2007 – 2015)
![Land Rover Defender 90 2](https://img.autovisie.nl/images/i_-if4k89FJ9pnulBoaZnCXnifQ=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F07%2FLand-Rover-Defender-90-2.jpg)
En natuurlijk zijn er op het veelzijdige Land Rover-chassis onnoemelijk veel speciale voertuigen gebouwd voor specifieke taken. Hier beneden een aantal van de meest opvallende.
Land Rover Series I 80 Tickford Station Wagon (1948 – 1954)
![](https://img.autovisie.nl/images/80gsBvpt-38ZLP0089_3EHojons=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F07%2Fland_rover_series_i_80_tickford_station_wagon_2.jpg)
Roadless 109 ‘Forest Rover’ (1961 – 1964)
![](https://img.autovisie.nl/images/oCnGZPw3VD_-eom0FNlgM0ZLQ6Y=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F07%2Froadless_109_forest_rover_2.jpg)
Land Rover Series II Forward Control (1962 – 1974)
![](https://img.autovisie.nl/images/2FSsjXiwqRZy_uwwjL_jy7VzNbw=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F07%2Fland_rover_series_ii_forward_control_2.jpg)
Shorland MkV (1985)
![](https://img.autovisie.nl/images/T3EyRbkNv8fedjrCTLPYfzFq99I=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F07%2Fshorland_mk-v_1.jpeg)
Land Rover Defender 110 Hard Top Matt Track (1998)
![](https://img.autovisie.nl/images/N3i6cwNGVNQjOHH9Xs5CzsovzVI=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F07%2Fland_rover_defender_110_hard_top_matt_track_1.jpg)
Land Rover Defender 90 ‘Tomb Raider’ (2001)
![](https://img.autovisie.nl/images/YG_IN3WSCj7cPPh_sYpZmH8awqQ=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F07%2Fland_rover_defender_90__tomb_raider__2.jpg)
Project Kahn Flying Huntsman 110 WB 6X6 Concept (2015)
![](https://img.autovisie.nl/images/JeTczDScyM6qz90IRp7Ps9bh_hU=/600x0/filters:quality(80):format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F07%2Fproject_kahn_flying_huntsman_110_wb_6x6_concept.jpeg)
Lees ook:
Ook interessant
-
“Duurzame brandstofauto en EV gaan in toekomst de weg delen”
-
Nieuwe McLaren P1 van LEGO Technic bestaat uit 3.893 stenen
-
Turbo’s doen wonderen: krankzinnige nieuwe Corvette ZR1 in cijfers
-
Blunder: Bugatti Chiron-eigenaar rijdt weg met tankspuit in de auto
-
De opmerkelijke reden voor vroege facelift van Renault Austral
-
Waterstof passé? Nee hoor, Kawasaki presenteert waterstofmotor
-
Kia K4: Ceed-opvolger is stijlvolle Volkswagen Golf-concurrent
-
Tesla maakt wéér minder winst! En dit is waarom
-
Duik in de prijslijst: de Renault Rafale
-
Premie autoverzekering fors duurder: stijging per stad en provincie
-
Zo gaat de opvolger van GTO, F40, F50, Enzo en LaFerrari heten
-
Nissan wil nieuw leven blazen in de Silvia! Goed nieuws, toch?