Snelste Honda ooit: 421 kilometer per uur met een driecilinder
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Flh39fpmf4gkxpayeyygt.jpg)
Honda heeft een nieuw record gevestigd met de snelste auto van het merk aller tijden. Zelfs een Formule 1-auto werd verslagen. Door een driecilinder uit een Kei-car!
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2Feocgor1hymbplha2j2g7.jpg)
Honda
De Honda S Dream Streamliner werd speciaal ontworpen door een team jonge engineers. Deze recordauto reed maar liefst 421,44696 kilometer per uur over de zoutvlakte van Bonneville in de Amerikaanse staat Utah – een absoluut record in de klasse.
Daarmee is dit de allersnelste Honda aller tijden. Zelfs een BAR Honda Formule 1-auto werd verslagen: die bolide wist tien jaar geleden 397,360 km/h aan te tikken bij een recordpoging.
Driecilinder
Het meest opvallende wapenfeit zit ‘m in de krachtbron van deze ‘streamliner’: een 660 cc driecilinder uit de Honda S660, het toffe sportwagens uit de Kei-categorie. De zestien leden van het projectteam haalden die motor helemaal uit elkaar en vervingen talloze onderdelen: onder andere het cilinderblok, de zuigers, de nokkenas en de kleppen werden vervangen om ruim drie keer zoveel vermogen te genereren. Aangezien de motor in de S660 minimaal 64 pk genereert, kun je ervan uitgaan dat de hevig gemodificeerde motor zeker 200 pk ophoest.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F10%2Fhonda_s660.jpeg)
Tegenslag
De recordpoging verliep overigens allesbehalve vlekkeloos. Ondanks tests in Japan ging de eerste oefenpoging op de zoutvlakte, toen coureur (en motorfietskampioen) Hikaru Miyagi klaagde over slecht zicht uit de cockpit. In tien dagen werd een groot deel van de koets aangepast voor de officiële recordpoging tijdens de Bonneville Speed Weeks.
LEES OOK: HONDA S660: KEI-HARD DE LEKKERSTE
Tijdens die gelegenheid lukte het toch niet om de gewenste snelheid te bereiken. Kort daarop werd Honda uitgenodigd om het nogmaals te proberen. Op de eerste dag werd een snelheid van 365 km/h aangetikt, gevolgd door het record meer dan 421 km/h.
Er werd zelfs een top van 428 km/h bereikt, maar die geldt niet als record omdat het team daar niet ook een tweede maal in slaagde.
Lees ook:
Ook interessant
-
Audi RS 3 vs. Toyota GR Yaris: Welke is leuker op de Nordschleife?
-
Nieuwe Subaru-airbag kan veel Nederlandse levens redden
-
Het indrukwekkende wagenpark van F1-coureur Lando Norris
-
Ford Puma Gen-E is een redelijke EV met één groot pluspunt
-
Volvo S90 is vernieuwd en blijft dus toch nog wat langer bestaan
-
Dit moet je volgens Audi-designer weten over nieuwe A6 Limousine
-
Leapmotor B01: wordt dit de Tesla Model 3-killer van Stellantis?
-
Abrupte koerswijziging bij Mini: toch investeren in brandstofmotoren
-
Deze auto stoot Golf van troon en is populairste occasion
-
Extreem duur optiepakket bezorgt je sterkste brandstofmotor ooit
-
Suzuki’s eerste elektrische auto weet (nog) niet te overtuigen
-
Deze volledig elektrische Panda is er al vanaf zo’n 5.000 euro