Topstation met instapmotor: Ferrari GTC4Lusso T
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2FGTC4LussoT_Ferrari_Lateral_City_02.jpg)
De volgende stap in een Italiaans turbo-offensief: Ferrari GTC4Lusso T bevat geen V12, maar de geblazen V8 uit de California T.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2FGTC4LussoT_Ferrari_Lateral_Back_Bridge_01.jpg)
GTC4Lusso T
Ook Ferrari moet downsizen, toch? Dat idee passen de Italianen althans toe op de GTC4Lusso, de shooting brake van Ferrari die vorig jaar geïntroduceerd werd. Deze opvolger van de FF beschikt over een 690 pk-sterke V12 en het bijzondere ‘4RM’-systeem dat in de eerste vier versnellingen voor vierwielaandrijving zorgt.
De GTC4Lusso T beschikt over de 3,9 liter V8 met twee turbo’s uit de California T. Die levert 610 pk (50 pk meer dan in de California T) maar ook 760 Nm koppel – ruim zestig meer dan de 697 Nm van de GTC4Lusso met V12. Bovendien gaat het vermogen in dit model puur naar de achterwielen.
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.autovisie.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F09%2FGTC4LussoT_Ferrari_Lateral_Parking_01.jpg)
Prestaties
De wijzigingen in de aandrijflijn zorgen voor een gewichtsreductie van 80 kilogram – het totaal komt zo uit op 1740 kg. Wel beschikt de GTC4Lusso T over vierwielsturing en een zeventraps automatische versnellingsbak met dubbele koppeling.
De topsnelheid van de nieuwe variant is logischerwijs iets lager dan de auto met V12: 320 kilometer per uur versus 345 km/h. De sprint van 0 tot 100 zou met 3,5 seconde slechts 0,1 minder snel moeten zijn dan de bestaande GTC4 Lusso.
Over de CO2-uitstoot en prijs heeft Ferrari nog geen mededeling gedaan, maar ook hier verwachten we dat de cijfers lager uitkomen vergeleken met de bestaande versie.
Lees ook:
Ook interessant
-
Dit voorstel van Honda maakte Nissan kwaad bij fusiegesprek
-
Volvo XC60 oogt anders en is plots duizenden euro’s goedkoper
-
EV-rijders betalen plots fors meer aan de publieke laadpaal
-
Hoe Audi minder auto’s gaat verkopen om meer geld te verdienen
-
In dit land is de Porsche 911 de bestverkochte nieuwe auto
-
De Nissan Ariya Nismo rijdt geweldig, maar heeft één groot nadeel
-
Deze Kia EV4 komt de Volkswagen ID.3 een oplawaai geven
-
Dit prototype van de nieuwe BMW M3 heeft 18.000 Nm koppel!
-
Lucid bouwt volstrekt overbodige elektrische auto’s, vindt het merk zelf
-
Zo zien de compacte Volkswagen ID.1 en ID.2X eruit
-
Goed nieuws voor occasionkoper: prijs gebruikte Tesla is gekelderd
-
Hè hè! Peugeot e-3008 en e-5008 krijgen eindelijk fatsoenlijk vermogen